Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Leer omgaan met moeilijke collega’s

Door De Redactie
Iedereen heeft zijn eigen karakter en dat kan wel eens botsen op de werkvloer. Wij geven tips hoe je toch kan omgaan met lastige of moeilijke collega's!

Hou het kort en simpel

Wanneer je een discussie hebt met één van je collega’s, probeer het dan steeds kort en simpel te houden. Zo minimaliseer je een stressvolle situatie voor beide partijen en sleur je er ook geen onnodige zaken bij uit het verleden.

Zorg voor een goede voorbereiding

Wil je een dossier of probleem voorleggen aan je veeleisende baas? Zorg er dan voor dat je goed voorbereid bent. Maak op voorhand een lijstje met punten die je tijdens de meeting zeker wil aanhalen en zorg ervoor dat jouw inbreng steeds correct is. Zo kom je professioneel en standvastig over.

Wijs niemand persoonlijk aan

Als je weet dat collega’s het moeilijk hebben met opgelegde deadlines of taken, probeer ze dan niet persoonlijk aan te spreken wanneer iets gedaan moet worden. Gooi het over een andere boeg! Zeg niet dat “Jan zijn verslag moet indienen tegen maandag”, maar zeg dat “het verslag ingediend moet zijn tegen maandag”. Heel wat mensen voelen zich op deze manier een stuk minder geviseerd.

Gebruik de telefoon of ga langs bij je collega

Probeer zoveel mogelijk het e-mailen te vermijden wanneer je iets wil vragen aan een collega. De toon in de mail kan al snel verkeerd geïnterpreteerd worden waardoor rare situaties ontstaan. Gebruik de telefoon of ga persoonlijk langs bij de man of vrouw in kwestie en leg uit wat er gedaan moet worden en waarom.

Hou mensen op de hoogte van veranderingen

Verras je medewerkers niet te vaak met nieuwe deadlines of nieuwe taken die direct uitgevoerd moeten worden. Hou ze liever op de hoogte van de stand van zaken van een dossier zodat ze weten dat er veranderingen op til zijn. Heel wat mensen worden namelijk afgeschrikt door zaken die op korte termijn dienen te gebeuren.

Roddel niet

Wanneer één van je collega’s je een roddel vertelt over een andere collega, probeer het gesprek dan over een andere boeg te gooien. Zeg gewoon even “ah ja?” en ga dan verder over iets anders. Roddelaars willen namelijk maar één ding: aandacht! Als jij niet ingaat op hun verhaal zullen ze vanzelf stoppen.

Niet roepen

Aan het discussiëren met een collega die steeds zijn stem verheft? Maak hem of haar dan duidelijk dat je hier niet opgezet mee bent en dat het geen zin heeft om zo een gesprek te voeren.

Wees vriendelijk, maar niet té vriendelijk

Je hoeft niet noodzakelijk dikke vrienden te worden met al je collega’s. Wees steeds vriendelijk tegen hen, maar een echte emotionele binding bouw je beter niet met iedereen op.

Focus niet alleen op de fouten

We focusen ons al te vaak op fouten die anderen maken en niet op hun positieve verwezenlijkingen. Geef af en toe eens een complimentje aan je collega zodat ze zich wat meer op hun gemak voelen.

Sta open voor kritiek

Reageer niet te snel wanneer je zelf kritiek krijgt van iemand. Bekijk dit steeds vanuit een positieve kant en vraag wat er dan kan verbeteren. Zie het als een mogelijkheid om te groeien in je job!