west-vlaanderen-hyacintenwandeling-kemmel-dranouter
© Westtoer

Wandelroute: de Hyacintenwandeling tussen Kemmel en Dranouter

Over deze wandeling

Deze wandelroute loopt grotendeels, maar niet volledig, via knooppunten, maar is ook aangegeven met aparte bordjes. We trekken de heuvels in – verwacht dus wel wat stijgen en dalen – voor de mooie uitzichten. Eerst passeren we de Monteberg, dan gaat het flink bergop naar de Kemmelberg zelf, 156 m hoog. Oorlog (WOI en de Koude Oorlog) heeft hier zijn sporen achtergelaten. Maar deze uitstap heeft in de lente nog iets extra’s: Kemmelbos is een van die plekken waar je in april volop kunt genieten van prachtige boshyacintentapijten. Een feest voor het oog!

• Provincie: West-Vlaanderen. Op westtoer.be vind je meer wandelingen in de provincie
  • Startplek: Toeristische Dienst, Sint-Laurentiusplein 1, 8956 Kemmel
  • Lengte: 9,4 km
  • Moeilijkheidsgraad: iets moeilijker (•••)
  • Borden: bewegwijzerd met zeshoekige bordjes ‘Kemmelbergwandelroute’
  • Periode: altijd, maar sterk aangeraden in de lente
  • Honden toegelaten: ja, aan de leiband
  • Kidsproof: nee
  • Rolstoel/buggyvriendelijk: nee
  • Picknickmogelijkheid: ja
  • Bijkomende info: meer info over deze wandeling en de omgeving vind je hier. Een kaartje van de wandeling bestel je hier voor € 3.
Vanaf de Belvedère op de top van de Kemmelberg heb je een prachtig uitzicht. (c) Westtoer

Dit mag je onderweg zeker niet missen

Het pastoriegebouw van het landelijke dorpje Kemmel. (c) Jan D’Hondt / Westtoer

Routebeschrijving

Opgelet, deze met zeshoekige borden (‘Kemmelbergwandelroute’) aangegeven route volgt grotendeels, maar niet volledig de wandelknooppunten:

• Vanaf de parkeerplek vertrek je via de Lokerstraat naar de Dries, die je links afslaat. Sla even verder links de Polenlaan in. Volg tot aan T-kruispunt met de Reningelststraat, neem deze rechts. Volg even, sla rechtsaf aan de Kasteeldreef. Als je rechts de Pannestraat ziet, ga je rechtdoor het park in. Daar wandel je nu langs links volledig omheen. Je volgt daarbij het buitenste pad. Dat komt uit op Gremmerslinde. Sla hier rechts af.
  • Nu even uitkijken: als je Gremmerslinde bijna tot het eind hebt gelopen, dus vlak voor de kruising met de Lettingstraat, is er een pad links, dat bijna parallel loopt met de Lettingstraat. Neem dat en volg het tot de kruising met de Beukelaarstraat. Dit is wandelknooppunt 72.
  • Volg van hier knooppunten 65 – 64 – 59 – 9 – 61 – 63 – 74 – 83 – 82 – 81 – 80
  • Neem daar bij de splitsing het linkse pad tot je op de Dries komt. Sla dan rechtsaf en loop rond de Dries tot je weer aan de Lokerstraat bent.

Goed om te weten

Download hier je kaartje met de wandelroute

Wil je deze wandeling graag downloaden en afdrukken? Download dan de kaart in PDF-formaat:

Wil je deze wandelroute graag op je wandelgps of smartphone? Hier vind je het GPX-bestand:

Klik hier voor instructies om het GPX-bestand te installeren.

Meer uitstapjes in de provincie West-Vlaanderen:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."