Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
""

8 alledaagse dingen die niet zo goed zijn voor je gezondheid

Door Rani Merckx

Je goed in je vel voelen, daar streeft iedereen naar. Met voldoende beweging en gezonde voeding kom je natuurlijk al een heel eind. Maar hoewel je je van geen kwaad bewust bent, zouden deze 8 ‘onschuldige’ dagelijkse gewoonten daar weleens een stokje voor kunnen steken.

1

Je onvoorspelbare planning

Je lichaam snakt naar voldoende slaap, een gezond eetpatroon én rust. Een hectische planning is dan ook nefast voor je lichaam. Een uurtje (!) later eten, bijvoorbeeld, zorgt al voor een toename van het stresshormoon cortisol, waardoor je je niet helemaal lekker gaat voelen.

Probeer daarom elke dag rond hetzelfde tijdstip te eten, te slapen én te sporten

2

Fruit- en groenteselectie

Voor fruit en groenten in je winkelkarretje belanden, maken ze een hele reis. Eentje waarin fruit en groente heel wat voedingsstoffen verliezen. Verse, seizoensgebonden groenten en fruit zijn daarom ideaal. Of nog beter: koop lokale producten.

Ook ingevroren fruit en groenten worden op maximale rijpheid ingevroren, waardoor ze meer voedingsmiddelen en vitaminen vasthouden.

3

Te weinig lichaamsbeweging

Dat urenlang stilzitten niet goed is voor je lichaam, kon je hier al lezen. Wist je dat de gemiddelde Vlaming meer dan acht uur per dag (!) zit? Daar is je lichaam allesbehalve blij mee. Je cholesterol, bloedsuiker en bloeddruk vliegen de hoogte in. Af en toe de benen strekken is dus aan te raden.

Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, maar ook deze 6 andere tips helpen je vast verder.

4

Nagelbijten

Nagelbijten is méér dan een onhygiënische, slechte gewoonte alleen. Het kan een ernstig effect hebben op je lichaam. Zo blijkt uit een Turks onderzoek dat nagelbijters een bacterie dragen die maag- en darmklachten kan veroorzaken. Niet meer doen, dus!

Is je peuzeldrang sterker dan jezelf? Zó stop je met nagelbijten.

5

Lunchen aan je bureau

Je hebt zoveel te doen…  dan maar even doorwerken tijdens je pauze. Doe je beter niet! Je kantoor is dé broedplaats van tal van bacteriën, en omdat je achter je laptop afgeleid eet, merk je minder snel de verzadigingssignalen op. Waardoor je blijft eten en al snel te veel eet. Trouwens, het is toch veel gezelliger om met je collega’s gezellig bij te kletsen. Goed voor de lijn én de werksfeer!

6

Ongewassen beddengoed

Toegegeven: er bestaan leukere klusjes dan je beddengoed wassen. Maar uit een recent onderzoek blijkt dat we dagelijks slapen in een broeinest van huisstofmijten. De minuscuul kleine wezentjes voeden zich voornamelijk met onze huidschilfers. Onschadelijk, dat wel. Maar dat er zo’n 1,5 miljoen van die beestjes in je bed vertoeven, doet toch even de tenen krullen.

7

Slaaptekort

We kunnen het niet genoeg benadrukken: voldoende slaap is zeer belangrijk. En toch komen de meeste mensen niet aan hun slaap. Onvoldoende slaap is nefast voor je gezondheid, wat de kans op een verlaagd immuunsysteem aanzienlijk verhoogt. Geen zorgen, deze tips leiden je zo naar dromenland!

Vanavond vroeg naar bed, schat?

8

Roken

Dat roken ongezond is, is inmiddels duidelijk, maar het risico op kanker is niet de enige reden waarom je zou moeten stoppen. Roken kan namelijk ook je immuunsysteem aantasten, waardoor je weerstand aanzienlijk verlaagt. Zo word je sneller verkouden en ziek.

Maar ook deze argumenten trekken je vast over de streep om die stinkstokken voorgoed te bannen!

Bron: Famme.nl. Beeld: GettyImages

Lees ook: