Goeie vraag: is cafeïnevrije koffie gezonder dan gewone koffie?

Goeie vraag: is cafeïnevrije koffie gezonder dan gewone koffie?
Getty Images

Het valt niet te ontkennen: een kopje koffie smáákt. Een tas of twee per dag kan geen kwaad, maar meer dan dat is niet zo gezond omwille van de cafeïne die erin zit. Is het dan beter om cafeïnevrije koffie te drinken?

De voor- en nadelen van een kop koffie

Een tas koffie heeft heel wat aspecten die door velen als voordelen worden gezien. Na het drinken voel je je energieker en je alertheid verbetert, samen met je geheugen en motivatie. Maar vergis je niet: (te veel) koffie brengt ook nadelen met zich mee. Bij een overdaad kan cafeïne voor slaapproblemen, hoofdpijn, rusteloosheid, angstgevoelens, misselijkheid en een hoge bloeddruk zorgen. Het heeft bovendien een verslavend effect, waardoor het soms moeilijk is om plots over te schakelen op een ander (cafeïnevrij) drankje.

Cafeïnevrije koffie

Na het decafeïneren van koffiebonen blijft er nog maar zo’n 0,1% cafeïne over. Dat komt neer op 2 tot 4 milligram cafeïne per kop, terwijl ‘gewone’ koffie gemiddeld 75 milligram cafeïne per kop bevat. Er zit dus eigenlijk altijd nog een beetje cafeïne in cafeïnevrije koffie, maar zo weinig dat jij of je lichaam er eigenlijk niks van merkt. De ‘voordelen’ van koffie vallen dus grotendeels weg: al is het nog steeds lekker, je zult er niet per se meer energie van krijgen. Langs de andere kant krijg je in veel mindere mate te maken met slaapproblemen, hoofdpijn en andere kwaaltjes ten gevolge van cafeïne.

Bovendien is deca zeker niet ongezond. Het gebruikte oplosmiddel (DCM) komt nooit in contact met de koffiebonen zelf, maar enkel met de waterige oplossing waarin de cafeïne werd opgelost. De extractie gebeurt vóór de bonen gebrand worden. De geweekte bonen worden bovendien altijd gespoeld en vervolgens gestoomd aan een temperatuur van 40 °C, om resten van het oplosmiddel te verwijderen.

Conclusie

Wie slechts enkele tasjes koffie per dag drinkt, zal geen nadelen van cafeïne ondervinden. Vanaf het moment je meer dan 2-4 tassen per dag drinkt, schakel je wél beter over op cafeïnevrije koffie. Mensen die last hebben van kwaaltjes als  slaapproblemen, rusteloosheid, hoofdpijn, angst, misselijkheid of een hoge bloeddruk, hebben baat bij deca. Heb je het gevoel dat er iets meer aan de hand is, ga dan zeker even langs je huisarts.

Ook zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, kiezen beter voor de cafeïnevrije variant. Te veel cafeïne kan namelijk schadelijk zijn voor een ongeboren baby of het zenuwstelsel van een kind tijdens de borstvoeding.

Goed om te weten

Van plan om over te schakelen op deca? Als je lichaam veel cafeïne gewend is, weet dan  dat dit gepaard kan gaan met ontwenningsverschijnselen als hoofdpijn, misselijkheid en trillingen. Maak je echter geen zorgen, want ze verdwijnen vrij snel. Het proberen waard!

Bron: Gezondheidenwetenschap.be

Meer interessante weetjes over koffie:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)