Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Libelle-hoofdredactrice Karen: “Ik ben de eeuwige diëter”

Door Isabelle Ignoul

Dit artikel maakt deel uit van het Samen-slank-plan. Gratis deelnemen? Schrijf je hier in.


Gewicht verliezen: het blijkt voor de meeste mensen, en vooral voor vrouwen, veel makkelijker gezegd dan gedaan. Van de eeuwige diëters en jojoërs tot emo-eters … Achter elke diëter zit een verhaal. Eentje met (veel) vallen en (nog meer) opstaan. Onze eigen hoofdredactrice Karen kan ervan meespreken: “Eigenlijk ben ik een eeuwige diëter.”

Familie van bourgondiërs

Karen: “Ik kom uit een familie van eters: we zijn stuk voor stuk bourgondiërs. Echte levensgenieters. En inderdaad, we zijn allemaal wat ‘ronder’. Dat zit nu eenmaal in onze genen. Op mijn achttiende was ik aan de mollige kant, maar ik heb dat nooit erg gevonden of als iets negatiefs ervaren. En ik vergeleek mezelf ook niet met andere meisjes. Ik herinner het me vooral als een heel gelukkige periode. Voor mij staat gelukkig zijn dus helemaal niet gelijk aan slank zijn.

Daarom had ik ook nooit het gevoel dat ik op dieet moest. Ik was me er – met mijn genen en lichaamsbouw – ook zeker bewust van dat ik nooit écht slank zou worden.

Gezondheid voorop

Waarom ik dan wel aan het diëten sloeg? Dat had vooral te maken met gezondheid. Met ouder worden, werd ik me daar steeds bewuster van. Zo leerden we op school over de Body Mass Index (BMI) en de impact daarvan op je gezondheid. Tijdens de PMS-bezoekjes merkte ik dat ik altijd aan de bovenkant van dat BMI zat. Daarnaast was mijn moeder ook wel bewust bezig met haar voeding, ze deed regelmatig Weight Watchers. Al die factoren maakten dat ik steeds meer op dat getal op de weegschaal ging letten.

Mijn gewicht is echter nooit een constante geweest. Al mijn hele leven schommel ik tussen de 65 en de 80 kg. Één keer stond er 83 op de teller. En dan merk je dat je echt te zwaar bent. Met alle gevolgen van dien: ik wandel zo graag, maar dat ging plots niet meer zo vlot. Met fietsen hetzelfde. Je uithoudingsvermogen daalt drastisch als je wat overgewicht hebt. Als jong meisje, dat intensief aan ballet deed, merkte ik dat al. Op mijn gewicht ben ik nooit aangesproken geweest, maar ik voelde wel dat ik mijn prestaties kon verbeteren als ik wat kilootjes zou verliezen.

Diëter versus levensgenieter

Buiten het koolsoepdieet, dat ik trouwens niet lang volhield, ben ik wel altijd weggebleven van de crashdiëten. Omdat dat echt niet de juiste manier is om op een gezonde manier gewicht te verliezen. En ik wil ook helemaal geen hongergevoel hebben. Wat deed ik dan wel al? Weight Watchers, Infraligne, Bodystyling, een koolhydraatarm dieet … En effectief: het heeft een positief effect op je gezondheid. Als ik wat kilootjes kwijt ben, voel ik me fitter en energieker. En je merkt het ook aan je huid, nagels …

Maar ik vrees dat mijn bourgondisch karakter te vaak roet in het (di)ëten gooit. Ik ben een te grote levensgenieter om áltijd de teugels strak te houden: een feestje of een receptie met heel wat lekkere hapjes, op restaurant gaan, genieten van een goed glaasje … Ik kan het moeilijk laten, en dan gaan de teugels vaak ook helemaal los. Dat ene broodje kip curry smaakt immers naar een tweede. En dat ene glaasje wijn op het terras met vrienden ook. Sociale periodes en feestdagen zijn echte dieetkillers voor mij.

Totdat de teller op de weegschaal weer eens de hoogte in gaat. Dan schiet ik opnieuw in dieetmodus. En dat maakt dat ik eigenlijk ‘eeuwig’ aan het diëten ben.”

Karens dieetpaspoort

  • Grootste aantal verloren kilo’s: 15 kg
  • Langste dieet ooit: 4 maanden (Weight Watchers)
  • Kortste dieet ooit: zeggen dat je maandag gaat beginnen, maar dan toch niet start. Nog geen dag dus.
  • Grootste dieetflop: koolsoepdieet
  • Grootste succes tot nog toe: Bodystyling en Weight Watchers
  • Jouw grootste dieet-motivator: gezondheid
  • Jouw gouden dieettip(s): op het werk of onderweg heb ik altijd water bij me, en gezondere/slankere tussendoortjes, zoals crackers met zeezout en kruiden, Vitabis-koeken … Thuis heb ik altijd bonenmengelingen en groentesauzen in huis. Voedzaam én snel klaar!
  • Absolute no go’s: alle crashdiëten

Foto: Getty Images

Ben jij, net als Karen, ook zo’n eeuwige diëter? Deel jouw ervaringen in onze Samen-slank-groep!

Slank smullen? Dat kan met deze recepten!

(klik op de foto en ontdek heel wat lekkers!)

diëter
Foto: Libelle Lekker

Een barbecue kan ook vegan. Ontdek onze recepten!

Meer lezen over diëten:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!