Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Dipje na het eten? Dit is de oorzaak en zo voorkom je het!

Door Celine Werner

Voel je je wat suf, en denk je dat een maaltijd jou weer bakken vol energie zal geven? Wel, dat is helaas niet altijd het geval, want na een uitgebreid diner kan een mens zich zelfs nog suffer voelen. Maar hoe ontstaat het dipje, en wat kun je eraan doen?

Dipje na het eten: de oorzaak

Overmatig eten leidt tot een verandering in de bloedcirculatie, en dat verklaart de postprandiale hoptensie of het dipje zoals we dat in de volksmond zeggen. Bestaat de maaltijd op je bord uit veel koolhydraten en suikers? Dan is de kans groter dat je je suf zult voelen, want deze stoffen veroorzaken een reactie in de dunne darm, waardoor de werking van je hele lijf op een lager pitje gezet wordt (met uitzondering van je spijsverteringssysteem).

Hoe meer eten je naar binnenspeelt, hoe moeilijker het wordt om alles te verteren, met een slaperig gevoel tot gevolg. Want dit betekent dat er meer bloed naar het spijsverteringsstelsel wordt gepompt, en minder naar de rest van het lichaam.

Slaaphormoon

En dat is spijtig genoeg nog niet alles. Door veel te eten, worden er bepaalde cellen (orexin en neuronen) aangemaakt, die op hun beurt een eiwit produceren dat de hersenactiviteit verslapt, met een moe gevoel als resultaat. Geeuw!

Daarnaast wordt er eveneens meer insuline aangemaakt, wat de melatonine − beter gekend als het slaaphormoon −  in de hersenen zal verhogen.

Het dipje voorkomen

Probeer meer vloeibaar voedsel te verorberen. Hoe meer vaste voeding je eet, hoe moeilijker je lichaam het heeft om dit te verwerken. Probeer daarnaast ook wat kleinere porties te eten.

De gevolgen

Op zich hebben zulke dipjes geen of weinig invloed op je gezondheid. Maar als je regelmatig te zwaar eet op een laat tijdstip, zullen de insulinelevels midden in de nacht een boost krijgen, en daarmee je bloedsuikerspiegel laten pieken, wat de nachtrust drastisch kan verstoren. En dit heeft een negatief effect op je slaapritme natuurlijk.

En? Heb jij vaak laast van zo’n dipje?

Bron: margriet.com

Ook interessant: