Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Als je één ding wilt veranderen in 2019, is het dit wel

Door Celine Werner

Het nieuwe jaar is aangebroken en dus rijst meer dan eens de vraag hoe we onze gezondheid een boost kunnen geven. Misschien doet een yogales wel wonderen? Of is joggen meer je ding? De opties zijn eindeloos. 

Maar wat als we je nu vertellen dat er één andere optie is die voor een wereld van verschil zal zorgen? Dagelijks om tien uur ’s avonds je bedje in. Het is een ongelofelijk eenvoudige tip, maar het volhouden is wél een pak moeilijker.

Dagelijks om 22 uur

Zo’n drie uur na zonsondergang gaat je lichaam zich moe voelen, en maakt het zich klaar voor de nachtrust. Pik die signalen van je lijf dus zeker op, en kruip telkens rond tien uur — of hooguit zo’n dertig minuten later — onder de wol.

Daarom is het goed voor jou

Het stresshormoon cortisol kent ’s ochtends een piek, en ’s avonds geldt hetzelfde voor melatonine, het slaaphormoon. Het is belangrijk dat je dit ritme behoudt om een goede slaapcyclus te bewaren. Door op latere en onregelmatige uren te gaan slapen kun je dit verstoren.

Daarnaast kan een slecht slaappatroon ook overgewicht, een hoge bloeddruk, diabetes en vele andere kwaaltjes veroorzaken.

Bron: mindbodygreen.com – Beeld: gettyimages.be

Nog meer lezen:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!