Zo ontbijt je gezond én blijf je langer verzadigd (+ 10x recepten)

Zo ontbijt je gezond én blijf je langer verzadigd (+ 10x recepten)
Getty Images

Sommige mensen ontbijten nooit, anderen zweren erbij. Hoe belangrijk is het ontbijt nu, en hoe hou je het gezond?

Hoe belangrijk is het ontbijt?

  • ‘Onderbreek het vasten’, dat is letterlijk de Nederlandse vertaling van het Engelse breakfast. En eigenlijk is daarmee alles gezegd. Na een nacht zonder eten, zou je eigenlijk moeten ontbijten. Dat geeft je energie voor de rest van de dag. Het brengt je spijsvertering, metabolisme, calorieverbranding én stoelgang op gang.
  • Sla je regelmatig het ontbijt over, dan schakelt je lichaam over op spaarmodus. Er komt te weinig energie binnen, dus wordt alles trager verbrand. Je lichaam wil immers voldoende reserve overhouden om te overleven.
  • Na het opstaan, ontbijt je liefst zo snel mogelijk. Liever een gezond ontbijt dan brunchen, dus. Hoe langer je wacht, hoe groter immers de kans dat je in de loop van de voormiddag begint te snacken en meer zult eten tijdens de volgende maaltijd.

Gezond ontbijt: 5 tips

  1. Drink je graag een fruit- of groentesmoothie? Vermijd dan voorverpakte dranken uit de supermarkt en ga voor vers. Zo ben je zeker dat er geen toegevoegde suikers inzitten. Eet ook wat yoghurt, magere ontbijtgranen of een volkoren cracker bij je drankje. Door de trage suikers krijg je veel energie én blijf je lang verzadigd.
  2. Kies voor magere yoghurt die weinig vet en geen toegevoegde suikers bevat. Griekse of Turkse yoghurt vinden velen het lekkerst, maar het vetgehalte ligt jammer genoeg een stuk hoger.
  3. Ook eiwitten zoals noten, pitten, zaden of bessen zijn ideaal voor bij je ontbijt. Ze zorgen ervoor dat je suikers minder snel opneemt en langer verzadigd bent.
  4. Kies altijd voor trage koolhydraten. Ruil zoete cornflakes dus in voor havermout of maak zelf (suikervrije) muesli.
  5. Broodeter? Hou het op drie tot vijf sneetjes per dag. Ontbijt je dus gezond met brood, neem dan liefst een salade of soep voor de lunch. Kies voor volkoren, graanrijk brood. Wit brood geeft snel weer honger.

10x heerlijke, gezonde ontbijt-ideeën

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)