Havermout: 5 redenen waarom je misschien niet afvalt

Havermout: 5 redenen waarom je misschien niet afvalt
Getty Images

Havermout staat hoog aangeschreven op het lijstje van gezonde ontbijtjes. Eet jij elke ochtend een kom dampende havermoutpap omdat je graag wat zou afvallen, maar lukt het je maar niet om die cijfertjes op de weegschaal naar beneden te krijgen? Dit zouden misschien weleens de redenen kunnen zijn…

Havermout: wat is dat?

Haver is een volkoren graansoort die, om tot havermout te komen, geknipt en geplet wordt.

Het is een bron van:

  • koolhydraten
  • eiwitten
  • vezels
  • B-vitamines
  • mineralen

Haver zou goed zijn om het LDL-cholesterolgehalte in het bloed te verlagen. Wat op zijn beurt weer minder risico op hart- en vaatziekten oplevert.

Havermout eten: dit zijn de valkuilen

Je mag dan wel havermout op het menu zetten, het is de manier waarop je je havermout eet die allesbepalend is voor je gezondheid. We geven maar al te graag vijf valkuilen mee die ervoor kunnen zorgen dat je misschien niet afvalt:

  1. Vermijd kant-en-klare producten, want die bevatten helaas een heleboel dingen die je liever niet in je havermout terugvindt, zoals suiker bijvoorbeeld. Zit je ’s ochtends vaak in tijdsnood? Laat je havervlokken dan de avond op voorhand al weken in water of melk.
  2. Misschien ben je iets te enthousiast wanneer je je portie afweegt. Neem niet te veel, want je wilt natuurlijk nog lekkere toppings toevoegen. Maar te weinig havermout zou er dan weer voor kunnen zorgen dat je snel opnieuw honger hebt en naar een ongezonde snack gaat grijpen. Zo’n 40 à 50 gram ongekookte havervlokken zouden moeten volstaan.
  3. Hoewel havermout een gezonde keuze is, ga je misschien wel in de fout met je toppings. Kies voor gezonde toppings als vers fruit, noten(pasta) of zaden. Maar ook hier geldt: overdaad schaadt. Probeer je toevoegingen te beperken tot 150 calorieën.
  4. Vermijd suiker (en zelfs honing of andere ‘gezonde’ suikers) en breng je havermout op smaak met kaneel, rauw cacaopoeder of vanille- of amandelextract bijvoorbeeld. Met kurkuma ga je voor havermout met een gouden randje. Wil je het toch graag wat zoeter? Dan zijn dadels een goed idee.
  5. Kies voor magere melk of ongezoete amandel- of havermelk.

Belangrijk om weten: door alleen je ontbijt aan te passen, ga je natuurlijk niet afvallen. Naast een gezond ontbijt is het ook belangrijk om algemeen een gezond voedingspatroon te hebben en voldoende te bewegen.

Recepten met havermout

LEES OOK:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)