De geheime kracht van miso

De geheime kracht van miso

Smaakversterkers bevatten vaak chemische toevoegingen. Sinds kort doet een nieuwe, gezonde (!) versie in de Belgische keuken zijn intreden: miso.

Miso is een Japans goedje, gemaakt van gefermenteerde soja. Als je het oplost in water heb je een heerlijk soepje, of je kunt het toevoegen aan je gerecht voor meer smaak. Tijd om miso wat beter te leren kennen.

Volgens bronnen bestaat miso al sinds de vierde eeuw voor Christus. In de zevende eeuw werd het door de boeddhisten in Japan geïntroduceerd. Het werd zelfs een vast onderdeel van het menu van Samoerai’s (Japanse krijgers). In de zeventiende eeuw begonnen ze miso op grote schaal te produceren. Het is proteïnerijk en bevat veel vitaminen en mineralen. Daardoor werd het een vast onderdeel van het Japanse dieet. Nu ontdekken ook meer en meer topchefs dit product.

Waarom is het een superfood?

Voedingsbommetje

Miso is supergezond omdat het een bron is van ijzer, calcium, potassium, vitamine B en proteïnen. Het bevat alle aminozuren die we nodig hebben. Zeker voor vegetariërs is het een aanrader om zo extra proteïnen binnen te krijgen. Sojabonen bestaan voor zo’n twintig procent uit olie. Dit vet is onverzadigd en dus heel gezond. Gezonde vetten, zoals omega 3 of olijfolie, zijn ook lief voor je hart. Bovendien houden ze je slechte cholesterol onder controle.

Vecht tegen ziektes

De sojabonen waarvan miso gemaakt wordt, bevatten de stof genisteïne (deze stof behoort tot de isoflavonen en werkt zoals het vrouwelijk hormoon oestrogeen). Volgens sommige bronnen remt deze stof de groei van kanker af. Het is sowieso een krachtig antioxidant, dat helpt de vrije radicalen te verwijderen. Het heeft dus ook een ontgiftend effect.

Boost je spijsvertering

Het fermentatieproces dat wordt gevolgd om miso te maken heeft heel wat voordelen. Door het fermenteren worden complexe proteïnen, vetten en koolhydraten in de soja afgebroken. Dat helpt je spijsvertering. Doordat de sojabonen worden gefermenteerd ontstaan er ook goede darmbacteriën. Het is ook een natuurlijk probioticum dus.

Een kopje troost

Miso heeft een kalmerende werking en kan helpen tegen stress en depressie.

 

Bron: Soya, mindbodygreen, foto: Corbis

 

Lees ook:

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)