Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Mature couple having dinner outside

Internationale Anti-Dieetdag: opgelet met crashdiëten

Door De Redactie

Diëten is een woord met vele betekenissen. Gezond eten en voor je lichaam zorgen, dat is Libelle’s definitie van goed in je vel zitten. Helaas betekent diëten ook nog al te vaak het omgekeerde. Internationale Anti-Dieetdag herinnert ons aan de gevaren ervan. 

Exact 25 jaar geleden pleegde een 15-jarig meisje zelfmoord omdat ze zichzelf te dik vindt en niet voldoet aan de ‘slanke normen’ van het hedendaagse mediabeeld. Sindsdien is 6 mei een symbolische herdenkingsdag geworden voor alle slachtoffers die gestorven zijn of een blijvend letsel opgelopen hebben als gevolg van ‘het slankheidsideaal’.

Streng en diëten gaan niet samen

Heb je enkele extra kilootjes en zou je ze graag op een gezonde manier kwijtgeraken? Hou dan deze tips in gedachten:

Diëtiste Nicky Somers en coach Anne-Sophie Grisar van Weight Watchters: “Streng en afvallen gaan niet samen. Als je jezelf te veel beperkingen oplegt, hou je het niet vol en komen de kilo’s er na verloop van tijd toch gewoon weer aan. Essentieel is een gezonde balans, die makkelijk in te passen is in je leven en waarbij er geen ‘verboden’ voeding bestaat. Dan is het eigenlijk elke dag een beetje Anti-Dieetdag. Vandaag is het uitgelezen moment om eens op een andere manier naar afvallen te kijken.”

  1. Weet waarom je eet

“Als je fysieke honger hebt, knort je maag. Maar zelfs als je net gegeten hebt, kunnen externe prikkels je hongerig maken. Zoals gesprekken over een nieuw restaurant, televisiereclames of de geur van vers brood als je voorbij de bakker wandelt. Als je weet waarom je iets wilt eten, kun je bewustere keuzes maken. Probeer ook te weten te komen of je écht honger hebt, want soms verwart je lichaam honger met dorst. Drink dus altijd eerst een glas water vóór je iets eet.”

  1. Eet mindful

“Neem voldoende tijd om te eten en ga ergens rustig zitten zonder afleidingen. Eet niet te snel, want de verzadiging komt pas na 20 minuten. Geniet vooral van de eerste hap. Neem de structuur, smaak en geur waar en kauw minstens 30 keer. Uit onderzoek blijkt dat de eerste happen het lekkerst zijn en je een tevreden gevoel geven.”

  1. Gun jezelf dat stukje chocolade

“Wat niet mag, is vaak net hetgeen je zal willen. Als je het gaat uitstellen, dan wordt het verlangen alleen maar groter en geraak je gefrustreerd. Gun jezelf daarom regelmatig iets lekkers, zodat je kunt genieten zonder schuldgevoelens. Wij raden altijd aan om elke week voor 80% gezonde voedingsmiddelen te kiezen, zoals volkorenproducten, vis, groenten en fruit. De andere 20% kun je dan gerust genieten van een glas wijn of een stuk pizza.”

  1. Beweeg om je beter te voelen, niet om af te vallen

“Sporten is een woord dat mensen vaak afschrikt, maar dat hoeft helemaal niet. Je kunt ook gewoon bewegen door een extra wandeling te maken of te gaan shoppen. Zodra je beweging niet als een plicht, maar als iets positiefs gaat zien – misschien zelfs als tijd voor jezelf – wordt het gemakkelijker.”

  1. Maak tijd voor me-time

“Het kan wonderen doen om even tot rust te komen, dan kan je opnieuw heel de wereld aan. Het hoeft niet altijd een volledige dag te duren, je kunt ook gewoon een beperkte tijd per dag inplannen om even te gaan zitten met een kopje koffie of thee bijvoorbeeld.”

Meer ontdekken: