Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
© Getty Images

Aan de slag: recepten voor een suikerarm diner

Overdag al wat gesnoept of is het je net gelukt om dat niet te doen? Door je dag af te sluiten zonder suiker na 18 uur, breek je ’s nachts meer vet af en slaap je vaster. Tijd voor een suikerarm diner, dus! Zo ga je te werk.

Stap 1: Pas op met kant-en-klaar

Niets is zo gemakkelijk als na een lange dag onderweg te stoppen voor pizza, afhaalchinees of frietjes. Dat dat niet de beste keuzes zijn, wist je al. Maar wist je dat een portie zoetzure kip meer dan 16 theelepels suiker bevat? En dan hebben we het nog niet gehad over de rijst of bami, het vet en zout.

Wat je wel kunt doen om met een minimum aan inspanningen een gezonde maaltijd op tafel te zetten? Kook voor twee dagen. Een gezonde stamppot of salade van de dag ervoor smaakt nog altijd én je hoeft niet zoveel af te wassen: win-win.

Kies je toch eens voor een afhaalmaaltijd? Vermijd dan zoetzure sauzen. Kies een pizza zonder fruit en met een dunne bodem (zoals de Italianen hem zelf maken) en beperk de schade.

Pik je snel een afhaalmaaltijd mee uit de supermarkt? Let dan op het voedingsetiket. Hoe lager suiker op de lijst, hoe beter. Bevat het etiket namen die je niet kunt uitspreken? Dan leg je het beter meteen terug.

Stap 2: Introduceer meer groenten

De meeste mensen eten veel te koolhydraatrijk. Overdag is het niet altijd gemakkelijk om veel verse groentjes te eten, maar ‘s avonds kun je dat wel ruim goedmaken. Vervang je pasta bijvoorbeeld door courgetti.

Let erop dat je bord voor de helft gevuld is met groenten en slechts voor een kwart met aardappelen, rijst of pasta, aangevuld met vis of vlees.

Stap 3: Beperk de alcoholschade

Je hebt vast al gemerkt dat diëten zonder op je alcoholgebruik te letten weinig zin heeft. Een gram alcohol bevat meer calorieën dan een gram suiker. Helaas bevat alcohol geen nuttige stoffen en wordt aan veel alcoholische dranken nog eens suiker toegevoegd.

Wil je toch wat drinken? Kies dan een droge (mousserende) wijn. De slechtste keuzes zijn fruitcocktails, porto en zoete likeuren die je bijvoorbeeld gebruikt voor kir.

Drink verder niet op een lege maag en bepaal voor jezelf op welke dagen van de week je wel en niet drinkt. Minimaal twee alcoholvrije dagen per week is een absolute must.

Stap 4: Kies een gezond dessert

Als echte bourgondiërs zijn we allemaal dol op desserts. De combinatie van suikers en vetten is helaas het allerlaatste dat ons lichaam nodig heeft om de dag af te sluiten. Helpt een dessertje je wel om voor de rest van de avond niet meer te snoepen? Kies dan een van onze gezonde varianten.

Een suikerarm diner: aan de slag met courgetti

Wil jij aan de slag met courgetti? Hieronder vind je vast inspiratie, vegetarisch, met vis of vlees.

Graag een zoete toets in je avondmaal? Probeer ‘t eens met zoete aardappel.

Een gezond dessert: maak het met yoghurt

Wil je na je diner toch een dessert om af te sluiten? Dessertjes met yoghurt zijn zo klaar en bevatten weinig toegevoegde suiker.

Bronnen: Minder suiker, zo lukt het! door Katherine Bassford – Gezondheidsnet.nl. Beeld: Getty Images.

Meer over suiker:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content