Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Shutterstock

Minder eten: een paar makkelijke tips

Door Rani Merckx
Wist je dat je omgeving je stiekem aanzet tot eten, zónder dat je het doorhebt? Wees je onderbewustzijn te slim af met deze praktische tips.

Wist je dat je omgeving je stiekem aanzet tot eten, zónder dat je het doorhebt? Wees je onderbewustzijn te slim af met deze praktische tips.

Verleiding versus volharding

Elke dag komen we in verleiding door heel wat lekkers. Gezond eten en op gewicht blijven, is dan ook niet vanzelfsprekend. We willen wel meer bewegen, maar de volharding is er niet altijd. We willen wel gezonder eten, maar waarom maken ze ongezonde producten zo aantrekkelijk en lekker?

Onbewust eten

Veel van ons eetgedrag vindt onbewust plaats, en dat eetpatroon vond de Amerikaanse professor Brian Wansink fascinerend om uit te pluizen. Met meer dan 100 wetenschappelijke onderzoeken zocht Wansink naar verklaringen over hoe omgevingsfactoren onze eetkeuzes beïnvloeden. Keuzes die niet gunstig zijn voor een slank en fit leven.

Hoe je je omgeving kunt aanpassen, zodat je minder (onbewust) gaat eten? Dat vonden wij interessant!

Tips om minder te eten

Prikkel je zintuigen niet te veel

Overal waar we komen, worden we dankzij al onze zintuigen geprikkeld door eten. Oogkleppen en een neusklem in het openbaar is geen optie. Wat je wel in eigen huis kunt doen?

  • Je inrichting aanpassen. Want wist je dat je inrichting ervoor kan zorgen dat je meer gaat eten?
  • Ruim voedingswaren altijd op. Uit het onderzoek van Wansink bleek dat mensen die hun ontbijtgranen op het aanrecht laten staan, zwaarder zijn dan mensen die dat niet doen.
  • Ook de verpakking van eten heeft een invloed. Doorzichtige verpakkingen zijn verleidelijker dan eten in blik, karton of ander ‘onzichtbaar’ verpakt eten.

Verklaring: elke blik naar eten of toestellen – denk aan toastmachine, blender… – spoort je aan om iets te eten. Vooral als je je verveelt, een dipje hebt of gestrest bent. Door je eten te ‘verstoppen’, neemt de verleiding om naar iets te grijpen af. Je kunt bijvoorbeeld je bak ijs of chips verpakken in zilverfolie. Je krijgt hierdoor een neutrale prikkel, terwijl een etiket met daarop ‘heerlijk, romig ijs’ of ‘krokante paprikachips’ je wél hongerig maakt.

Gezond dichtbij, ongezond ver weg

Ook de afstand waarop het eten zich bevindt, is belangrijk. Zo blijkt uit een onderzoek dat Wansink uitvoerde met werknemers op een kantoor. Het plaatsen van een snoeppot zorgde ervoor dat ze elk dagelijks gemiddeld negen snoepjes aten. Van zodra men moeite moet doen – bijvoorbeeld een stukje wandelen tot de pot – eet men opmerkelijk minder. Lag de snoeppot nu twee meter van het bureau, dan aten de werknemers gemiddeld vier snoepjes.

Aan te raden: eten dat je juist méér moet eten, leg je dus maar beter dicht in de buurt. Denk aan water, gezonde snacks, groenten en fruit. Je drinkt ook beduidend meer als er een fles water op je werkplek staat.

Niet te veel variatie

Variatie zorgt ervoor dat je meer eet. Wansink geeft aan dat mensen meer snoep eten als deze bijvoorbeeld verschillende kleuren heeft.

Hij deed de test met twee groepen bioscoopbezoekers. Hij gaf hen een zak M&M’s met ofwel zeven ofwel tien verschillende kleuren, geen verschil in grootte of smaak. Wat bleek? De groep met tien verschillende kleuren at maar liefst 43 procent meer!

Verklaring: we zijn snel uitgekeken op ons eten. De eerste beet van een broodje smaakt veel beter dan de twintigste. Het verschil in kleur, vorm en smaakt zorgt ervoor dat je minder snel op je maaltijd bent uitgekeken, en dus meer gaat eten. Je eet bijvoorbeeld meer op een buffet of feestje waarbij verschillende snacks en hapjes worden voorgeschoteld. Door het grote aanbod aan smaak, kleur en vorm, blijf je eten.

Aan te raden: koop meerdere soorten en verschillende kleuren groenten en fruit, en beperk producten als frisdrank, chips en koeken tot één soort of smaak. Hier geldt de gouden regel: less is more!

Bron: Mindless Eating: Why We Eat More Than We Think van Brian Wansink

Las je deze artikels al?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!