Makkelijke tips voor de blokperiode

Het zijn examens en dat betekent (onnodige) stress, korte nachten en weinig sociaal contact.

Het is belangrijk dat je blokkende student zijn eigen studiemethode leert ontdekken. Voortdurend vragen of alles ok is of hem of haar pushen om te studeren, heeft dus weinig of geen zin. Maar deze goede ondersteuningstips tijdens de blokperiode helpen wél!

Dit helpt jouw student door de blokperiode

  • minstens 6 uur slaap per nacht
  • minstens een half uur per dag wandelen of sporten
  • per studeeruur een tiental minuutjes pauze inlassen
  • ga voor een uitgebreid ontbijt dat energie oplevert
  • zorg voor voldoende vers fruit en groenten
  • laat het raam openstaan op de studeerkamer voor voldoende verluchting
  • een goed verlicht bureau om je ogen niet te overbelasten
  • zorg voor een studeerkamer waar het niet warmer is dan 22°C

Dit helpt jouw student niet vooruit

  • laat hen geen energiedrankjes drinken want een te hoge dosis cafeïne kan leiden tot slapeloosheid, gedragsstoornissen, dehydratatie en zenuwachtigheid
  • ook alcohol is uit den boze!
  • junkfood en blikvoeding laat je die periode maar beter links liggen. Kies voor vezelrijk voedsel met voldoende vitamines
  • muziek op de studeerkamer is voor de meeste studenten geen aanrader, alhoewel sommige studenten beter studeren met een hoofdtelefoon (ieder zijn eigen studiemethode!)
  • de studieboeken meenemen in bed om voor het slapengaan en net voor het opstaan nog even de leerstof door te nemen? Een afrader!

 

Ook een gezond voedingspatroon is heel belangrijk tijdens de blokperiode. Verwen je zoon of dochter met een heerlijk menu van de dag met voldoende vezels en vitaminen. Dit zullen ze zeker appreciëren van de mama of papa! 

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)