Zo eet je student meer groenten en fruit

Zo eet je student meer groenten en fruit

Voldoende groenten en fruit eten blijft voor heel wat studenten een echte opgave. Dat blijkt uit een onderzoek aan de AP Hogeschool van Antwerpen. Deze pasklare tips helpen om de nodige vitamines binnen te krijgen.

Confronterende cijfers

Uit onderzoek van de AP Hogeschool van Antwerpen bij 1400 studenten blijft dat heel wat studenten te weinig groenten en fruit eten én te weinig water drinken. De resultaten zijn opmerkelijk:

  • Amper de helft van alle studenten ontbijt elke dag.
  • Slechts 42% drinkt dagelijks minstens de aanbevolen hoeveelheid water.
  • Een op de vier studenten eet minstens twee porties fruit per dag, een resultaat dat trouwens vergelijkbaar is met de rest van de bevolking.
  • 8,4% eet minstens de aanbevolen hoeveelheid groenten (300 gram per dag). Met een bedroevende 160 gram per dag, ligt het gemiddelde lager dan het sowieso al lage landelijk gemiddelde van 200 gram.

Maar hoe zorg je ervoor dat je kind meer fruit en groenten eet?

Kies voor soep

Een handige manier om je portie groenten binnen te krijgen én de perfecte warmmaker tijdens koude studeerdagen. Een ketel soep is snel gemaakt en met wat variatie kun je de hele week door genieten van smakelijke recepten. Weinig tijd? Kook dan ineens een grote hoeveelheid en vries porties in. Een beker soep is bovendien snel meegenomen in een makkelijke thermos.

Doosje fruit

Een smakelijk doosje met stukjes fruit is smakelijker dan een geblutste peer uit de boekentas. Maak er een gewoonte van om bijvoorbeeld samen dagelijks een portie fruitsla te maken voor het hele gezin. Kies samen welke stukken fruit je die dag wil versnijden en combineer bijvoorbeeld met een beetje yoghurt of wat zaden en noten.

Vaste rituelen

Net zoals jij jezelf waarschijnlijk geregeld discipline moet bijbrengen om gezond te eten, is dit ook bij jouw student het geval. Maak er een gewoonte van dat je bijvoorbeeld bij thuiskomen van het werk of van school telkens een stuk fruit of groente eet. Vaste gewoontes maken het gemakkelijker om een gezond voedingspatroon vol te houden.

Experimenteren

We zijn zo gewend aan onze dagelijkse appelen en peren, dat we bijna vergeten dat we best wel wat pit in onze fruitmand kunnen brengen. Misschien heeft je dochter wel een Pinterestbord gevuld met hippe en gezonde maaltijden die ze wel eens wilt uittesten? Online vind je zoveel ideeën en misschien kan je lokale fruit- en groenteboer je nieuwe smaken leren ontdekken?

Bron: Gazet van Antwerpen – Beeld: Shutterstock

Er bestaan ook heel wat handige tips om meer water te drinken!

 

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)