Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Getty Images

Wanneer heb je een buikgriep? En wat doe je eraan?

Door Karen Baert

Krampen, een zeurend gevoel in de onderbuik, misselijkheid, … Leuk is anders! Buikpijn kan allerlei oorzaken hebben. Maar hoe herken je echte buikgriep? En wat doe je eraan?

Wat is buikgriep?

Buikgriep is een acute infectie van het slijmvlies van de maag, dunne en dikke darm.

De oorzaak is:

  • meestal een virus:
    • het rotavirus, adenovirust of norovirus bij jonge kinderen
    • het norovirus bij oudere kinderen en volwassenen
  • soms een bacterie of parasiet, zoals:

Zeker als een buikgriep is veroorzaakt door een virus, is het zeer besmettelijk. Het virus verspreidt zich met gemak via je handen en de lucht.

Buikgriep heeft niets te maken met de echte griep. Het kan grieperige symptomen veroorzaken, maar er is bijna nooit sprake van keelpijn. Bij de echte griep daarentegen wel. Bovendien wordt een griep enkel door een virus veroorzaakt.

Zo herken je het

Diarree is zonder twijfel één van de belangrijkste symptomen. Je moet vaker naar het toilet en de stoelgang is waterig of dunner dan normaal. Maar een buikgriep herken je ook aan andere symptomen:

  • buikkrampen: het gevoel dat je buik zich samentrekt van de pijn, om dan enkele seconden later even niets meer te voelen,
  • misselijkheid,
  • braken: in combinatie met diarree krijg je, vooral bij kinderen en ouderen, een gevaar op uitdroging,
  • gebrek aan eetlust,
  • hoofdpijn,
  • spierpijn,
  • soms koorts die kan oplopen tot boven de 39°C.

Bij buikgriep door een bacterie zijn de klachten vaak veel heftiger dan bij een virale buikgriep.

Wat kun je zelf doen?

Buikgriep geneest veelal vanzelf. De diarree wordt meestal na enkele dagen minder heftig en je maakt weer minder stoelgang. Gezonde volwassenen genezen na gemiddeld twee tot drie dagen, bij kinderen en ouderen kan het een week duren vooraleer ze zich beter voelen.

Vooral drinken is dan belangrijk om uitdroging te voorkomen:

  • twee tot drie liter per dag,
  • in kleine beetjes (bijvoorbeeld een groot glas water na elke dunne ontlasting),
  • drink water, thee, bouillon of sportdrank,
  • als er gevaar is op uitdroging kun je een rehydratiemiddel of ORS drinken, verkrijgbaar bij de apotheek. Dat zorgt ervoor dat je zout- en vochtbalans opnieuw op peil wordt gebracht.

Neem geen geneesmiddelen op eigen houtje, want ze kunnen de genezing tegenwerken of heftige bijwerkingen geven. Mijd daarom liever:

  • loperamide (zoals Imodium)
  • domperidon (zoals Motilium)
  • metoclopramide

Ook probiotica lijken niet echt te helpen als je al buikgriep hebt. Ze helpen infecties eerder voorkomen.

Was ook vaak en grondig je handen, zeker na elk toiletbezoek en als je voedsel aanraakt, om verdere verspreiding tegen te houden!

Wanneer naar de dokter?

In de volgende gevallen raadpleeg je best de huisarts:

  • meer dan 6 keer per dag waterdunne diarree gedurende 3 dagen,
  • meer dan een week diarree,
  • bloed of slijm in de ontlasting,
  • diabetes, een nierziekte of hartfalen,
  • langer dan 1 dag niet geplast,
  • gebruik van medicijnen tegen depressie, angst, suikerziekte, epilepsie, hoge bloeddruk, hartaandoeningen of pijnstillers zoals ibuprofen en diclofenac.

Bij jonge kinderen of mensen ouder dan 70 jaar ga je al na 1 dag overvloedige diarree naar de dokter.

Als er sprake is van dreigende uitdroging, ga je best meteen naar de dokter of spoed. Dat merk je bij de volgende klachten:

  • verwardheid of sufheid,
  • het gevoel dat je gaat flauwvallen,
  • extreme dorst,
  • niet of weinig plassen,
  • geen of weinig zweet of tranen,
  • droge mond,
  • stemverlies,
  • hoofdpijn,
  • koude handen en voeten.

Omdat buikgriep meestal door een virus wordt veroorzaakt, helpen antibiotica niet. Zelfs bij een bacteriële buikgriep is antibiotica vaak niet nodig. Je hoeft daarvoor dus niet naar de dokter.

Bron: Libelle 45/2017, gezondheidenwetenschap.be, cm.be

Nog meer gezonde tips

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content