Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Getty Images

Wereldnierdag: 5 tips om minder zout te eten

Door Diny Thomas

Vandaag is het Wereldnierdag, een dag die niet alleen in het teken staat van de nieren zelf, maar misschien nog belangrijker van zout, de grootste vijand van onze nieren! 

Wist je dat er elke dag zo’n tien tot zestien gram zout op het menu staat? Dat is… té veel. Het lijkt weinig, maar eigenlijk zou je dagelijks ‘maar’ vijf gram zout mogen eten. De reden is simpel: zout verhoogt niet alleen je bloeddruk, maar kan je nieren ook ernstig beschadigen. Hoog tijd dus om wat minder zout te eten!

5 tips om te minderen met zout

1. Lees het etiket

Van al het zout dat we eten, komt zo’n tachtig (!) procent uit bewerkte voedingsmiddelen. Denk daarbij aan brood, kaas en pizza. Het beste wat je kunt doen, is wat minder bewerkte etenswaren in huis halen. Hoe? Lees altijd het etiket! In de goedkoopste kruidenmixen zit dikwijls meer zout, suiker en smaakstoffen dan in de duurdere.

Tip: kijk op een etiket zeker naar ‘natrium’, wat vaak gebruikt wordt om de hoeveelheid zout aan te duiden. Maar vergis je niet, want één gram zout is niet gelijk aan één gram natrium. Om te weten hoeveel zout er bijvoorbeeld precies in een blikje frisdrank zit, moet je de hoeveelheid natrium vermenigvuldigen met 2,5.

2. Kook met alternatieve kruiden en specerijen

Niemand eet graag flauwe kost! Maar laat het zoutvat voortaan in de kast staan, en kook liever met verse of gedroogde kruiden. Denk maar aan zwarte paper, kaneel, kurkuma, verse basilicum, chilipepers of citroensap. Of maak gewoon je eigen kruidenmixen!

Nog een tip: als je graag kookt met knoflook, wacht dan tot op het laatste om het toe te voegen. Zo bak je de pittige smaak en de heilzame werking er zeker niet uit.

3. Kies voor gezonde smaakmakers

Gezonde vetten geven je gerecht een extra toets. Wat dacht je van geroosterde noten, avocado of koolzaadolie? Ze hebben een rijke smaak en zijn nog gezond ook.

4. Bakken en braden

Kook jij je groenten? Je bent niet alleen. Maar wist je dat als je ze op een andere manier klaarmaakt, ze een andere smaak krijgen? Probeer je paprika’s, tomaten en aubergines eens te fruiten in de pan, of zet ze onder de grill.

5. Leef op het ritme van de seizoenen

Hoe minder voedsel is bewerkt, hoe beter. Ga daarom eens naar de (boeren)markt waar je pure en onbewerkte producten kunt halen. Die zitten boordevol smaak! Vergeet wel niet dat je op zulke marktjes vooral seizoensproducten vindt. Geen aardbeien in de winter dus, of witloof in de zomer.

NOG MEER LIEF-VOOR-JE-LIJF-TIPS:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!