Oeps: maak jij deze fouten tijdens het lopen ook?

Oeps: maak jij deze fouten tijdens het lopen ook?

Wie regelmatig z’n loopschoenen aantrekt, weet het als geen ander: lopen doet je lichaam en geest goed. Geen beter gevoel dan een goede training waarbij je op wolkjes liep! 

Wil je zo goed mogelijk lopen, mét de best mogelijke resultaten? Neem dan even deze veelgemaakte fouten onder de loep. Zo kun je ze alvast vermijden in de toekomst!

1. Je loopt steeds hetzelfde parcours in hetzelfde tempo

Verandering van spijs doet eten, zeggen ze, en dat geldt ook tijdens het lopen. Als je steeds hetzelfde rondje loopt, krijgt je lichaam geen nieuwe prikkels meer, waardoor je na verloop van tijd geen vooruitgang meer boekt. Een goede tip: stel een gevarieerd schema op, met een goede mix van intervaltrainingen en lange duurlopen.

2. Je warmt niet goed op

Één van de belangrijkste dingen tijdens je work-out? De opwarming. Je spieren worden zo geleidelijk warm, waardoor je blessures vermijdt. Vergeet ook de cooling down niet om je hartslag langzaam te laten zakken en zo duizeligheid te vermijden.

3. Je kiest voor het verkeerde loopmaatje

Het is natuurlijk geweldig om samen met je partner of beste vriend(in) te lopen, maar dan is het wél belangrijk dat hij/zij ongeveer op hetzelfde tempo loopt. Loopt je maatje sneller, dan zul je dat onbewust ook beginnen doen, waardoor je je spieren forceert.

5. Je loopt te snel

Een goede manier om te testen of je te snel loopt, is door de zogenaamde ‘babbeltest‘ te doen. Kun je niet meer normaal praten tijdens het lopen, dan loop je te snel. Langzaam opbouwen is de boodschap!

6. Je loopt elke dag

Het klinkt tegenstrijdig, maar elke dag lopen doet meer kwaad dan goed. Rustdagen zijn erg belangrijk om je spieren de kans te geven zich te herstellen. Een goede loopsessie werk je alleen af als je spieren hun volledige vermogen kunnen benutten.

7. Je eet te zwaar voor je gaat lopen

Het is goed om iets te eten voor je training, maar kies dan wel voor iets lichts. Een mueslireep, banaan of potje yoghurt met havermout zijn perfecte voorbeelden van snacks die goed vullen en veel energie geven, zonder ongezond of zwaar te zijn.

8. Je eet niks meer na het lopen

Een looptraining vraagt best veel van je lichaam. Vergeet daarom geen energie bij te tanken in de vorm van een lekkere, gezonde maaltijd of snack na het lopen. Wist je dat je lichaam in het uur na een inspanning het best voedingsmiddelen opneemt? Belangrijk voor een goed spierherstel!

9. Je probeert een blessure ‘eruit te lopen’

Tijdens elke vorm van sport geldt: luister naar je lichaam! Lopen met een blessure is absoluut geen goed idee. Je maakt het alleen maar erger, waardoor je langer niet zult kunnen lopen. Ga naar de dokter en neem voldoende rust; zo kun je er de volgende keer weer met volle energie tegenaan.

10. Je kleedt je te warm aan

In ons landje ben je maar beter voorzien op alle weersomstandigheden. Kleed je goed, maar ook niet té warm aan. Je werkt beter in laagjes; die houden je natuurlijke lichaamswarmte vast. En zo kun je nog iets uittrekken als je ’t te warm krijgt.

11. Je vervangt je schoenen niet genoeg

De kans is groot dat je zelf voelt wanneer je loopschoenen aan vervanging toe zijn, maar je controleert toch best regelmatig of ze nog geschikt zijn. De kwaliteit van je schoen (de demping, bijvoorbeeld) neemt na verloop van tijd af, waardoor blessures om de hoek loeren. Heb je nieuwe schoenen gekocht? Wandel of loop ze dan langzaam in, wil je geen vervelende wondjes krijgen. Veel succes!

Bron: Sport.be – Coverbeeld: Getty Images

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)