Zonnecrème: 15x belangrijke vragen en antwoorden

Zonnecrème: 15x belangrijke vragen en antwoorden

Dat zonnetje kan deugd doen, maar zonder een aangepaste zonnecrème doet ze meer kwaad dan goed. Welke zonnecrème past het best bij jou? Moet je een speciale crème voor je gezicht gebruiken? En kun je eigenlijk verbranden door glas? We geven je graag het antwoord op deze en al jouw anderen brandende vragen.

1. Waarom is het belangrijk om je goed te beschermen tegen de zon?

De zon mag dan wel aangenaam aanvoelen, ze kan erg schadelijk zijn voor je huid én je gezondheid. De straling werkt vroegtijdige huidveroudering (bv. rimpels, verslapping) in de hand, zorgt voor meer pigmentvlekjes, en hét belangrijkste: de zon vergroot het risico op huidkanker. Het is dus van levensbelang om je velletje goed te beschermen.

Beschermen

Dat kun je doen door regelmatig de schaduw op te zoeken, maar vooral door je huid in te smeren met een zonnecrème. En dat doe je best regelmatiger dan je denkt: om de twee uur. Want wist je dat 80 procent van de blootstelling aan de zon tijdens dagelijkse activiteiten, zoals fietsen en tuinieren, gebeurt?

Verschillende stralingen

Kies je voor een zonnecrème, dan ga je best voor eentje die tegen de verschillende stralingen van de zon beschermt.

  • UVA-stralen (met de ‘A’ van ‘aging’) zijn het hele jaar door aanwezig, ook bij bewolkt weer. Ze dringen doorheen wolken en glas, maar vooral erg diep in de huid. En produceren vrije radicalen die je huidcellen op lange termijn kunnen beschadigen. UVA-stralen zorgen voor veroudering, pigmentstoornissen, de ontwikkeling van huidkanker en zonneallergieën.
  • UVB-stralen (met de ‘B’ van ‘burning’) vormen vijf procent van de UV-stralen die de aarde bereiken. Ze kunnen in de opperhuid dringen en ervoor zorgen dat je huid kan verbranden. Daarnaast kunnen ze ook allergische reacties en huidkanker uitlokken.

Hoewel het soms moeilijk is om te zien, kan je huid dus nog steeds zonneschade oplopen. Smeren, smeren, smeren is de boodschap!

2. Hoe vaak moet ik zonnecrème smeren?

Ondanks wat velen denken, volstaat éénmaal smeren in de ochtend niet. Het is heel belangrijk om de zonnecrème om de twee uur opnieuw aan te brengen, aangezien de werking na een tijdje aanzienlijk vermindert. Ook door te zweten en te zwemmen gaat er een groot deel van de bescherming verloren, waardoor je na elke zwempartij opnieuw moet smeren.

UV-index

Dat je meer moet smeren als het warm is, is bovendien een fabeltje. De temperatuur heeft geen invloed op hoe snel of hoe hard je verbrandt. Wat wél een rol speelt, zijn de UV-stralen. Hoe hoger de UV-index, hoe groter de kans dat je verbrandt. Die index wordt onder andere bepaald door het uur van de dag en de plek in de wereld waar je je bevindt.

Ook in de schaduw

Let op! Ook in de schaduw smeer je je best in. Bomen, parasols of zonneschermen laten nog vrij veel UV-stralen door en afhankelijk van de ondergrond, worden de zonnestralen weerkaatst. Gras is relatief veilig, maar zand reflecteert tot 80 procent van de stralen. Dat is de reden waarom je op het strand en aan het water zo snel (en hard) kunt verbranden.

3. Hoeveel zonnebrandcrème moet ik smeren?

Dermatologen raden aan om rijkelijk te smeren. Eigenlijk zou je twee milligram zonnemelk per vierkante centimeter moeten smeren om aan de beschermingsfactor te komen die op de verpakking staat. Smeer je minder, dan ben je ook minder goed beschermd (en wordt factor 50 bijvoorbeeld factor 20). Houd deze richtlijnen alvast in het achterhoofd:

  • Gezicht: halve theelepel
  • Armen en benen: vier eetlepels
  • Buik en rug: twee eetlepels
  • En dit om de twee à drie uur. De tube gaat misschien sneller leeg, maar zo is je huid wel volledig beschermd (en dat is van levensbelang).

Vergeten plekjes

De eerste lichaamsdelen die worden ingesmeerd zijn je gezicht, je schouders, je armen en je nek. Toch zijn er nog een aantal plekjes waar niet aan gedacht wordt terwijl ze nog gevoeliger zijn voor zonneschade. Vergeet dus vooral je knieholtes, je oksels, je liesstreek, je oren en je oogleden, je haarlijn en je voetzolen niet!

zonnecrème smeren

4. Welke beschermingsfactor past het best bij mij?

Elk huidtype heeft een andere SPF nodig. SPF staat voor Sun Protection Factor en wijst op de hoeveelheid zonlicht waaraan de huid kan worden blootgesteld. Die hoeveelheid wordt bepaald door de UV-index en het tijdstip van de dag.

SPF heeft dus niets te maken met hoe snel je wilt bruinen, maar met de bescherming die je huid nodig heeft. De uitspraak dat je met een SPF 50 nooit kunt bruinen, klopt dus helemaal niet. Net als de misvatting dat je je niet hoeft in te smeren als je al wat gebruind bent!

Een gepaste zonnecrème smeren is dus heel belangrijk. In dit lijstje vind je jouw ideale SPF terug. Twijfel je over welke je moet nemen? Dan ga je best voor een hogere factor, want je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.

Huidtype 1: erg bleek

  • Tijd tot je verbrandt zonder zonnecrème: 5 tot 10 minuten
  • Aanbevolen SPF: 50+

Huidtype 2: bleek tot lichtcrème

  • Tijd tot je verbrandt zonder zonnecrème: 10 tot 15 minuten
  • Aanbevolen SPF: 50+

Huidtype 3: lichtcrème met een lichte tint

  • Tijd tot je verbrandt zonder zonnecrème: 20 tot 30 minuten
  • Aanbevolen SPF: 50

Huidtype 4: medium getint

  • Tijd tot je verbrandt zonder zonnecrème: 45 tot 60 minuten
  • Aanbevolen SPF: 35

Huidtype 5: donkerbruin getint

  • Tijd tot je verbrandt zonder zonnecrème: 75 tot 90 minuten
  • Aanbevolen SPF: 25

Huidtype 6: donkerbruin tot zwart getint

  • Tijd tot je verbrandt zonder zonnecrème: 120 minuten
  • Aanbevolen SPF: 25

5. Wat betekenen de termen op mijn tube zonnecrème?

Elk huidtype is anders:

  • Gevoelige huidjes kiezen bijvoorbeeld best voor parfumvrije crèmes.
  • Heb je last van een droge huid? Kies dan voor een hydraterende variant.
  • Acne-gevoelig? Kijk dan eerder naar lichte, olie-vrije crèmes.

Deze termen maken je alvast wegwijs:

  • Waterresistent: de term ‘waterproof’ mogen producenten niet meer gebruiken. Nu spreekt men van ‘waterresistent’. Dat wil zeggen dat de crème je tijdens het zwemmen beschermt. Maar het betekent niet dat hij tot na het zwemmen onberispelijk blijft zitten. Zeker bij het afdrogen, veeg je een deel van de bescherming weg. Smeer je dus altijd opnieuw in na het zwemmen.
  • UVA in een cirkel: geeft aan dat het product voldoet aan de vereiste EU-normen.
  • Hypoallergeen: dit is een niet-wettelijk beschermde term. De fabrikant geeft ermee aan dat de ingrediënten weinig allergische reacties veroorzaken, maar een allergie is nooit helemaal uit te sluiten.
  • Fotostabiele filter: dit betekent dat de filter altijd dezelfde kracht houdt, ongeacht de zonne-energie die hij moet incasseren.
  • ‘Zeer hoog’: van een ‘sunblock’ of ‘ecran total’ mogen producenten niet meer spreken, omdat geen enkele zonnebescherming 100% van de stralen tegenhoudt.

6. Heb ik een speciale zonnecrème nodig voor mijn gezicht?

Je kunt perfect je reguliere zonnecrème die je voor je lichaam gebruikt op je gezicht smeren, maar omdat die textuur meestal niet zo fijn is (te dik, wit of vet), zijn er heel wat aangepaste gezichtszonnecrèmes op de markt. Die bieden vaak de hoogste bescherming, plakken niet, zijn prima voor onder make-up, zijn transparant of hebben net een bruin tintje.

7. Moet ik nog zonnecrème smeren als ik een dagcrème met beschermingsfactor gebruik?

In de winter kan een dagcrème met SPF volstaan, maar in de zomer is het nodig om nog een extra laagje zonnecrème te smeren. Dat doe je best, zoals je dat bij je lichaam moet doen, om de twee uur. Draag je make-up? Dan kun je voor een zonnepoeder of -mist kiezen die je over je make-up kunt aanbrengen.

8. Is mijn zonnecrème van vorig jaar nog goed?

Voor je je insmeert, check je best eerst de houdbaarheidsdatum van je zonnecrème. Het aantal maanden dat hij goed blijft na opening, wordt aangegeven met een cijfer en de letter ‘M’ in een open potje. Is hij vervallen, dan kan de schadelijke UV-straling van de zon alsnog je huid aantasten, ondanks het insmeren. Dit komt door de opbouw van het product:

  • De UV-filters die erin zitten, breken na een tijdje af, waardoor de crème je huid minder goed zal beschermen.
  • Bovendien kan de crème ook besmet geraken met bacteriën, omdat je ‘m met je vingers aanraakt.

Is je zonnecrème dus al langer dan de houdbaarheidsdatum open, dan gooi je ‘m best weg en schaf je een nieuwe tube aan.

9. Kan ik achter glas verbranden?

Zonlicht geeft zowel UVA- als UVB-stralen af. Als je in de volle zon zit, komen de UV-stralen van de zon op je huid terecht. Zit je achter glas, dan worden UVB-stralen geblokkeerd, maar UVA-stralen niét. Zelfs door een raam kunnen ze je huid beschadigen en veroudering versnellen.

UVB-stralen zijn dan weer verantwoordelijk voor zonnebrand. Aangezien ze niet door glas komen, kun je dus niet bruinen of verbranden achter glas. Toch smeer je best een laagje zonnecrème als je in de auto kruipt of achter een zonovergoten raam gaat zitten. Het is namelijk nodig om je huid te beschermen tegen de schadelijke UVA-stralen van de zon.

zonnecrème

10. Mag ik mijn zonnecrème ook voor mijn kinderen gebruiken?

Kinderen zijn extra gevoelig voor UV-stralen: hun velletje is nog in opbouw en kan zonneschade maar moeilijk herstellen. Verbranden als kind kan later leiden tot zware huidschade die je beter kunt voorkomen.

Hoogste bescherming

Gebruik voor hen een zonnemelk met de hoogste bescherming, ongeacht hun huidtype. Kinderen jonger dan drie blijven beter helemaal uit de zon. Kun je moeilijk anders, doe ze dan UV-werende kleren aan en smeer ze van top tot teen goed in, minstens elke 2 uur.

Koop je graag één zonneproduct voor het hele gezin, kies dan liever voor een kinderproduct, zo ben je zelf meteen maximaal beschermd. Toch kan het zeker geen kwaad om af en toe een gewone zonnecrème te smeren bij je kinderen. Gebruik wel een product met een factor 50 die ook op de gevoelige huid mag worden gebruikt.

11. Wat is het verschil tussen minerale en chemische zonnefilters?

Zonnecrème kan ofwel minerale of chemische filters bevatten, die elk op een andere manier werken.

  • Chemische filters zijn de klassieke filters zoals we ze al jaren kennen: ze dringen de huid binnen en maken een soort chemische verbinding met je huid waardoor ze de zonnestralen gaan absorberen. Dit proces heeft een halfuurtje de tijd nodig. Het is dus belangrijk om op tijd te smeren.
  • Minerale of fysische filters zijn natuurlijke filters die een laagje over de huid leggen en de stralen reflecteren. Deze filters zijn meteen actief, dringen niet in de huid, en zijn daarom ideaal voor baby’s, kinderen en mensen met een gevoelige huid. Sommige zonnecrèmemerken verwerken een combinatie van beide filters in hun producten.

12. Heeft mijn haar ook bescherming nodig?

Net zoals je huid, kan ook je haar beschadigd raken door de zon. Zeker in combinatie met chloor en zeewater is de kans groot dat je haar er dof en droog gaat uitzien, kan pluizen en afbreken. UV-straling verlicht de pigmenten in je haar, zout onttrekt vocht en chloor is agressief voor je hoofdhuid, aangezien het de natuurlijke talglaag verwijdert.

  • Verzorg je haar met een shampoo, masker en conditioner dat UV-filters en verzachtende bestanddelen bevat. Een antioxiderende werking is daarbij een plus: het voorkomt dat gekleurd haar een vervelende oranje-achtige of groene schijn krijgt.
  • Gebruik een aangepaste spray die als een zonnecrème werkt voor je haar: het blokkeert en/of weerkaatst de UV-straling en zorgt ervoor dat je lokken niet uitdrogen.

13. Ik ben zwanger. Wat kan ik doen tegen het  zwangerschapsmasker?

Een groot deel van de zwangere vrouwen krijgt in de zomer te maken met het zogenaamde zwangerschapsmasker: bruine of gelige vlekjes op het voorhoofd, de neus, de kin en de wangen. Hier lees je er alles over.

14. Wat als ik allergisch ben?

Bestanddelen

Denk je allergisch te zijn aan je zonnecrème? Eerst moet je uitzoeken aan welk bestanddeel van de crème je allergisch bent. Zonnecrème bevat bijvoorbeeld parfum, maar ook bewaarmiddelen en soms zelfbruiner. Al deze dingen kunnen een allergische reactie uitlokken.

Zonneallergie

Denk je eerder een zonneallergie te hebben? De meeste zonneallergieën zijn een reactie op UVA-straling, waarbij ons immuunsysteem reageert met een stressreactie. Ook kunnen de cosmetische producten die je gebruikt reageren op UVA-licht.

Tegenwoordig zijn er heel wat specifieke zonneproducten op de markt die zelfs de meest gevoelige velletjes beschermen, maar ga hoe dan ook even langs bij de dermatoloog. Hij/zij zal je huid onder de loep nemen en je zo het best kunnen adviseren.

15. Wat moet ik doen als ik verbrand ben?

Ben je, ondanks het smeren, toch verbrand? Dan komen deze tips ongetwijfeld van pas:

  • Blijf de komende dagen uit de zon, om te vermijden dat het erger wordt. Ga je toch naar buiten? Draag dan kledij die je huid goed bedekt.
  • Zoek verkoeling en verzacht de verbrande huid met hydraterende crème of after-sun, of neem een frisse douche of bad.
  • Dep je huid droog in plaats van te wrijven.
  • Drink genoeg water: zonnebrand dehydrateert je lichaam!
  • Blijf van je verbrande huid of blaren af om ontstekingen en littekens te voorkomen.

Ook over de zon:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)