Aardpeer: 10x verrassend koken met een vergeten groente

Aardpeer: 10x verrassend koken met een vergeten groente

Aardpeer, ook wel knolzonnebloem of jeruzalemartisjok genoemd, is een vergeten knol die de laatste jaren steeds vaker weer op ons bord belandt. En da’s helemaal terecht! Je kunt met de wintergroente alle kanten uit: gewoon gekookt, kort gebakken met verse kruiden, gefrituurd met een dipsausje of rauw in een slaatje.

De licht zoete, notige smaak heeft wat weg van de artisjok, en dat maakt van deze knol dus een perfecte vervanger voor de artisjok. Zin in op-en-top winterse gerechten met deze fantastische wintergroente? Wij selecteerden onze 10 favoriete recepten!

Recepten

Wist je dat deze knol…?

  • inuline bevat? Dat is een plantenvezel die de mens niet kan verteren. Het eten van de winterknol kan daarom leiden tot winderigheid.
  • …de perfecte groente is om af te vallen? De inuline verbindt zich namelijk met water, waardoor je al vrij snel een ‘vol’ gevoel krijgt en dus minder eet.
  • …boordevol voedingsstoffen zit? Door de aanwezigheid van biotine, natrium, ijzer, silicium en calcium hebben aardperen een gunstig effect op onder andere jicht, reuma, constipatie en de bloedsuikerspiegel.

Meer inspiratie

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Bron: optimalegezondheid.com / Beeld: gettyimages.be

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)