Groentesapjes en -smoothies boordevol vitaminen

Groentesap


Vind je het moeilijk om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente te komen? Maak er sapjes van! Lekker én gezond, als je weet hoe ze te gebruiken.

Verse fruitsapjes en -smoothies zet je vast wel vaker op het menu: ze zijn lekker en zitten boordevol vitaminen en mineralen. Maar er zit ook veel suiker (fructose) in zo’n fruitsapje. Daarom is het slim om het fruit geheel of gedeeltelijk door groenten te vervangen. Die bevatten ook veel vitaminen en vezels, maar veel minder suiker.

Drankjes alleen op basis van groenten vinden de meeste mensen niet zo lekker, daarom worden fruit en groenten vaak gecombineerd. Beperk je dan wel tot één glas per dag, anders krijg je te veel suiker binnen. En ook hier geldt: varieer met de ingrediënten. Elke dag hetzelfde eten is niet goed, elke dag hetzelfde drinken ook niet.

Groene sapjes: supergezond?

Groentesappen kunnen nooit rauwe of bereide groenten vervangen, maar doordat je best een flinke hoeveelheid groenten nodig hebt om voldoende sap te kunnen maken, krijg je ook lekker veel voedingsstoffen binnen.  Vooral groene sapjes en smoothies zouden supergezond zijn: ze bevatten weinig suiker en veel chlorophyl, dat helpt je lichaam te zuiveren en ontgiften.

Wees wel matig met de hoeveelheid rauwe groene bladgroenten die je gebruikt: die bevatten veel alkaloïden en in grote hoeveelheden zijn die giftig voor je lijf. Je kunt er bijvoorbeeld buikkrampen van krijgen.

Hoe maak je dat eigenlijk?

Sappen maak je met een sapcentrifuge of een slowjuicer, smoothies met een blender. Via sap neem je heel snel veel voedingsstoffen op, maar het bevat véél minder vezels dan smoothies, bijna geen zelfs. Je wisselt beide dus best af. En vergeet zeker niet ook nog voldoende groente te eten: de vezels uit stukjes groenten heeft je lichaam ook nodig. Vezels zorgen er namelijk voor dat je je langer verzadigd voelt en niet meteen weer zin hebt om iets te eten. Een sapje zonder vezels drink je zo uit, zonder dat je je verzadigd voelt. Gebruik sappen en smoothies daarom niet als maaltijdvervanger, maar als extraatje bij een normale maaltijd of als snack tussendoor.

 

 

 

Vorig artikel
10x rode bietjes
Volgend artikel
Mijn verhaal: Karen brak uit jaloezie met haar hartsvriendin