Wat is gezonder: vers fruit of diepvriesfruit?

Wat is gezonder: vers fruit of diepvriesfruit?

Vers fruit of diepvriesfruit: een groot verschil in je portemonnee, maar is het verschil net zo groot als het op voedingswaarden aankomt? Wij zochten het uit.

Diepvriesfruit is makkelijk om altijd in huis te hebben en bovendien is het een pak goedkoper dan vers fruit. Maar is het ook gezond?

Voedingswaarden

Het antwoord is: ja! Sterker zelfs: diepvriesfruit is in veel gevallen zelfs gezonder dan vers fruit. Het bevat meer vitamines, omdat de vruchten meteen worden ingevroren na het plukken. Het invriezen stopt het proces waarbij voedingswaarden worden afgebroken, waardoor de vitamines beter bewaard blijven. Vers fruit daarentegen verliest heel snel belangrijke voedingswaarden. Om maar enkele voorbeelden te geven:

  • Aardbeien uit de diepvries bevatten 36 procent meer bètacaroteen dan verse: een belangrijke functie als vitamine A, een supergezonde antioxidant én bovendien een goede bescherming tegen UV-schade.
  • Bevroren bessen bevatten een pak meer vitamine C in vergelijking met verse: goed voor een stralende huid, sterke tanden en botten en een goede weerstand.

Een hele weg

Invriezen is niet de enige reden waarom diepvriesfruit meer vitamines bevat. Vers fruit legt namelijk een hele weg af voordat het in je mond belandt: de vruchten worden geplukt, vervoerd, ingepakt, opnieuw vervoerd, in de winkelrekken gelegd en in je ijskast bewaard. De volgende keer dat je dus twijfelt voor welk fruit te gaan, kun je gerust eens een kijkje nemen in de diepvriesafdeling. Een mooi pluspunt is dat je zo fruit kunt kopen dat op dat moment misschien niet in het seizoen is.

Beeld: iStock

Ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)