Opvliegers bij warm weer: déze tips helpen!

Opvliegers bij warm weer: déze tips helpen!
Getty Images

Het is warm. En dat is minder goed nieuws als je vaak last hebt van opvliegers. Kun je de klachten verzachten? Het antwoord is ja, met deze tips!

Vanwaar komen die opvliegers?

Opvliegers, met de welbekende zweetbuiten, hartkloppingen, hoofdpijn en misselijkheid, zijn helaas een van de meest voorkomende klachten tijdens de overgang en de menopauze.

Door de daling van het hormoon oestrogeen in de overgang is je interne thermostaat in de war. Je lichaam denkt dat je oververhit bent en probeert af te koelen: je bloeddruk stijgt, je hart gaat sneller kloppen en je bloedvaten gaan wijder openstaan. Hierdoor krijg je het warm, word je rood en ga je overmatig zweten.

Als je er gevoelig voor bent, zorgt warm weer sneller voor een ‘oververhit’-reactie, met een opvlieger als gevolg. Ook andere klachten, zoals nachtelijk zweten, kunnen erger worden bij warm weer.

En niet te vergeten kunnen andere zomerse taferelen echte triggers zijn voor opvliegers. Denk maar aan barbecues met de bijhorende alcoholische aperitiefjes, misschien wat pikantere voeding, lekker lang tafelen … Stuk voor stuk gezelligheden die onlosmakelijk met de zomer verbonden zijn, maar die ook extra klachten kunnen uitlokken.

Deze tips helpen tegen opvliegers bij warm weer

menopauze opvliegers

We weten nu vanwaar de klachten komen, maar waar kun je op letten om opvliegers zoveel mogelijk te vermijden als het zo warm is?

1. Draag lichte stoffen

In de zomer zijn lichte stofjes meer dan welkom. Kies voor natuurlijke stoffen die kunnen ademen, zoals katoen of linnen. Vermijd synthetische stoffen en draag geen té strakke kledij.

2. Let op je voeding

Wil je opvliegers zoveel mogelijk vermijden, laat je dan niet zomaar gaan met je voeding in de zomer. Vermijd pittige gerechten, zure vruchten, suiker en chocolade, want die doen je zweten.

Zet liever wat meer ingrediënten op het menu die je lichaam ondersteunen, zoals gezonde vetten (vb. avocado’s, noten, olijfolie) en producten met fyto-oestrogenen. Dat zijn plantaardige stoffen die sterk lijken op onze lichaamseigen oestrogenen en kunnen helpen om je hormonenspiegel meer in balans te krijgen. Je vindt ze in o.a. soja, tofu, hop, bonen, peulvruchten, rode klavers, lijnzaad en meergranenbrood.

PS Voedingssupplementen kunnen een goede aanvulling vormen op je voedingspatroon. Ze vullen eventuele tekorten op en kunnen je lichaam daarom ondersteunen.

3. Drink koffie en alcohol met mate

Alcohol doet de temperatuur in je lichaam stijgen. Dat is algemeen geweten, maar als je in de overgang of menopauze zit, let je beter extra op. Een glaasje wijn of een ander soort alcohol kan opvliegers net versterken, zeker bij warm weer.

Beperk ook je cafeïne-inname (koffie, zwarte thee, cola) en drink voldoende water om je lichaamstemperatuur stabiel te houden. Ook groene, witte of kruidenthee is een goed idee: maak er bijvoorbeeld ijsthee van en je hebt meteen een verfrissend zomerdrankje.

4. Hou je huis en slaapkamer fris

Slapen bij warm weer is geen evidentie. Hou daarom je huis en slaapkamer zo koel mogelijk.

  • Sluit ramen en deuren en verduister je huis om de warmte buiten te houden.
  • Installeer eventueel een airco of zet een ventilator aan.
  • Schakel andere elektrische toestellen, zoals een computer, zoveel mogelijk uit. Die geven alleen maar warmte af, zelfs als ze in stand-by staan.
  • Zet ‘s nachts het raam op een kier.
  • Gebruik beddengoed van katoen, bamboe of tencel, een vezel van de bast van eucalyptusbomen.
  • Draag katoenen nachtmode.
  • Slaap liever niet op een matras van traagschuim; dat houdt veel hitte vast.
  • Plaats koelelementen onder je kussen. Je kunt misschien zelfs een koelbox naast je bed zetten, zodat je gebruikte koelelementen halverwege de nacht kunt omwisselen voor koude exemplaren.

5. Zoek verkoeling

Geen zwembad of andere manier om verkoeling te zoeken in de buurt?

  • Blijf tijdens de warmste uren van de dag zoveel mogelijk uit de zon.
  • Neem een frisse douche.
  • Hou je polsen onder koud, stromend water of neem een verkoelend voetbadje.
  • Maak je gezicht lichtjes nat en leg eventueel een koele handdoek in je nek.
  • Stop een waterverstuiver met koud water in je handtas, handig voor als je het lastig krijgt onderweg.

En tijdens een opvlieger …

Probeer rustig te blijven en de aandacht naar iets of iemand anders te verschuiven. Focus op je ademhaling om de opvlieger te beheersen. Tel rustig van 1 tot 10, tot de hitte afneemt.

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer je vooral te ontspannen en je niet te veel op te jagen tijdens zo’n opvlieger. Anders wordt hij alleen maar erger. Blijf positief en vergeet niet dat opvliegers tijdelijk zijn en vanzelf weer verdwijnen. Na hitte komt zonneschijn!

Meer weten over de menopauze? Lees er alles over in Libelle’s menopauzedossier, met o.a.:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)