duurzaam Belgische mode
©GettyImages

Is ons shopgedrag veranderd door corona? Dit zegt onze Grote-Mode-Enquête!

Door Rani Merckx

Steeds meer Belgische vrouwen kiezen bewust voor duurzame mode, en het liefst met een Belgisch etiketje eraan. Om de handelaar op de hoek te steunen, maar ook omdat de coronacrisis het bewustzijn rond duurzame mode serieus heeft aangewakkerd. Dat blijkt allemaal uit onze Grote Mode-Enquête!

(Blijvend) anders winkelen door corona?

Dat de corona-epidemie ons leven flink door elkaar geschud heeft, hoeven we je niet te vertellen. Het had en heeft nog steeds een grote impact op de manier waarop we het voorbije jaar werkten, op reis gingen maar ook winkelden. En wie weet heeft het ons gedrag op al die vlakken wel voorgoed veranderd. We beseffen vandaag dat we het virus niet zomaar kunnen uitroeien, maar er voorlopig mee moeten leren leven, tot er een veilig vaccin is.

En dat zette ons aan het denken…

  • Hoe zit het met onze vroegere vertrouwde routines die het voorbije jaar op losse schroeven kwamen te staan?
  • Heeft de crisis ons aankoopgedrag voorgoed veranderd?
  • En hechten we nu meer belang aan duurzaamheid en het lokale?

Op die vragen zochten wij hét antwoord via onze Grote Mode-Enquête.

Onze Grote Mode-Enquête: de resultaten

In de maand juni voerden we met Knack Weekend en alle andere vrouwenmerken van Roularta  (Flair, Feeling en hun Franstalige tegenhangers) een grote Mode-Enquête* uit, met als hoofdthema: heeft het coronavirus ons shopgedrag veranderd? Ruim 3.100 mensen van over heel België vulden de enquête volledig in, waarvan 91 procent vrouwen, en het mag gezegd: de resultaten zijn hier en daar best verrassend. Wij haalden er de meest interessante voor je uit.

Fysieke winkel of webshop?

Online shoppen is en blijft populair, en die populariteit nam alleen maar toe doordat alle niet-essentiële winkels de deuren moesten sluiten. Logisch ook: het is snel, makkelijk en je hoeft er de deur niet voor uit. 

Maar gaan we dan nu met z’n allen massaal online (blijven) shoppen? Niet per se. Uit onze enquête blijkt dat we nog altijd een uitgesproken voorkeur hebben voor de winkelstraat, voor de fysieke winkel in eigen buurt, stad of regio.

Enkele opvallende cijfers:

    • Maar liefst zes op de tien respondenten misten het fysieke shoppen tijdens de coronacrisis.
    • 8 op de 10 respondenten gaven aan dat ze de ‘product’beleving toch belangrijk vinden. Het vooraf kunnen passen van je kleding, kunnen voelen hoe iets zit en advies krijgen over stijl en kleur: het zijn allemaal redenen waarom fysieke winkels een streepje voor hebben.
    • Online winkelen is vooral bij jongeren ingeburgerd (73%), maar wint ook steeds meer aan populariteit bij een aanzienlijk deel van de oudere generaties. Een kwart tot een derde shopt weleens online. Dat is best wel wat, zeker als je bedenkt dat die consumentengroep in een analoge wereld opgroeide.

 

via GIPHY

Populariteit Belgische mode neemt toe

Oh draagbaar België, oh heilig land der mode: ons land mag dan wel ‘klein’ zijn, we hebben een grote naam opgebouwd in de internationale modewereld. Maar ook op eigen bodem wint de Belgische mode aan populariteit. Al moet onze kennis ervan serieus bijgeschaafd worden:

  • Opmerkelijk: maar liefst 95 procent van de respondenten geeft aan dat de merken hun Belgische identiteit beter moeten uitspelen, want één op vijf kan geen enkel Belgisch merk opnoemen. En die cijfers nemen toe naarmate de leeftijd daalt.
  • De helft van de respondenten zegt Belgische mode te kopen, en slechts 9% koopt het helemaal niet.

We kopen vaker Belgisch omdat…

  • we in de eerste plaats Belgische mode associëren met kwaliteit (52%) en creativiteit (35%)
  • we de lokale economie een hart onder de riem willen steken, zeker in én na deze pittige coronatijden.

#IkkoopBelgisch, jij ook?

Eén op vijf kan geen enkel Belgisch merk opnoemen, las je hierboven al, en dat is heel wat. En een groot deel van de respondenten geeft ook toe niet te weten wat precies Belgisch is. Merken zoals Natan, Essentiel en JBC zijn gevestigde waarden en worden ook het meest vernoemd: 51%, 41% en 40%.

Maar er zijn nog heel wat andere Belgische modemerken waar we méér dan trots op mogen zijn! Flanders DC lanceerde daarom ikkoopbelgisch.be, een nieuw platform waarop je meer dan 1.500 Belgische artiesten, designers, merken en bedrijven uit verschillende creatieve sectoren (mode, design, maar ook kunst, media, illustraties, boeken, film, muziek en videogames) kunt terugvinden. 

Bewust duurzaam shoppen

De corona-epidemie zette ten slotte bij heel wat mensen dingen in beweging. Zo kopen we nu bijvoorbeeld meer lokaal en biologisch, gaan we bewust consuminderen en kijken we meer naar de kwaliteit en duurzaamheid van kleding. Het zet ons dus meer dan ooit aan het denken.

Enkele cijfers:

  • Zeven op de tien 65-plussers kopen bewust duurzame kleding,
  • 60% van de 55- en 65-plussers nam zich de voorbije maanden voor om te consuminderen en meer kwaliteit te kopen,
  • en beide leeftijdsgroepen zijn bereid om dieper in de buidel te tasten voor duurzame kleding (82% en 89%).

Maar wat ís duurzaam voor ons?

Slechts 2% van de respondenten heeft geen idee wat duurzame mode precies inhoudt, maar voor het merendeel van de consumenten betekent duurzame mode:

  • Eerlijke en veilige arbeidsomstandigheden (72%),
  • een milieuvriendelijke productie (68%),
  • het beperken van verpakking (29%),
  • en het gebruik van gerecycleerde materialen (28%)
  • Zeven op de tien verstaan onder duurzaamheid ook kleding die lang meegaat en gedragen kan worden.

via GIPHY


Meer lezen over duurzaamheid? Klik hier!



Bron: ©KnackWeekend

Nog meer van Belgische bodem:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."