Internationale Sportdag: dit zijn de voordelen van dansen

Internationale Sportdag: dit zijn de voordelen van dansen
Getty Images

Vandaag is het Internationale Sportdag, een ideaal moment om een sport in de kijker te zetten. Door het coronavirus is het niet altijd makkelijk om veel te bewegen. Want niet alle sporten kun je tenslotte coronaproof uitoefenen. Een sport die je wel perfect op je eentje én van thuis kunt doen, is dansen. Het heeft bovendien heel wat voordelen. Lees maar!

Licht euforisch gevoel

Om de voordelen van dansen te ondervinden, hoef je helemaal geen professionele danser te zijn. Wat shaken in de woonkamer of je even Beyoncé of Shakira wanen, heeft veel positieve effecten. Dansen geeft bijvoorbeeld een licht euforisch gevoel omdat je zweet, je hart sneller slaat en je ademhaling versnelt. En een beetje euforie kunnen we allemaal wel gebruiken in deze moeilijke tijd.

Goed voor je spieren én conditie

Met dans train je veel verschillende spieren. Onder meer je benen zullen je dankbaar zijn na een danssessie en ook de rug-, buik- en bilspieren krijgen heel wat activiteit. Dat is goed om je spieren soepel te houden. Zo kun je verschillende kwaaltjes, zoals rugklachten, voorkomen. Dansen vermindert ook het risico op hartproblemen, zelfs nog meer dan wandelen. En afhankelijk van hoe je beweegt tijdens het dansen, kun je er ook leniger van worden. Daarbij zul je op termijn merken dat je conditie verbetert. Zorg wel dat je niet té veel van je lichaam vraagt, het moet natuurlijk gezond blijven.

Kies voor een dynamische dansstijl

Je kunt je laten leiden door het ritme van de muziek en zelf pasjes verzinnen, maar je kunt ook gaan voor een bepaalde dansstijl. Om veel calorieën op korte tijd te verbranden, kies je best voor een heel actieve stijl zoals bijvoorbeeld zumba, buikdansen of zelfs tapdans. Andere dansen die je kunt uitproberen, zijn:

  • Salsa: met deze actieve partnerdans train je alle grote spiergroepen en bijna elk deel van je lichaam.
  • Ballet: je werkt aan je lenigheid en door de sierlijke bewegingen krijg je een betere houding.
  • Paaldansen: door met je lichaam rond een paal te draaien, krijgen je armspieren heel wat training (aangezien je een paal nodig hebt, is deze dans wel wat moeilijker van thuis uit te oefenen).
  • Moderne of hedendaagse dans: je bent heel vrij in je bewegingen bij deze dans, laat je vooral leiden door je emoties.

Goed voor je hersenen

Tijdens een fysieke inspanning worden er neurotrofe stoffen aangemaakt die je hersencellen helpen groeien en beschermen. Dit gebeurt bij elke actieve sport. Wat dans als extra voordeel heeft, is dat er veel verschillende hersengebieden voor nodig zijn. Je moet tenslotte het ritme van de muziek volgen, bewegingen coördineren en je evenwicht bewaren. Wanneer je regelmatig danst, verbetert daardoor de communicatie tussen de twee hersenhelften. En op lange termijn vertraagt zelfs het ouder worden van de hersengebieden die je gebruikt tijdens het dansen.

Voornamelijk wanneer je nieuwe pasjes leert, ben je mentaal druk bezig. Maar zelfs wanneer je meer op automatische piloot danst omdat je de bewegingen al kent, vraagt dans nog steeds meer inspanning van je hersenen dan bijvoorbeeld fietsen, joggen of zwemmen.

Minder stress

Tot slot helpt dansen om stress te verminderen en kan het je zelfvertrouwen een boost geven. Dus, heb je even tijd om op deze Internationale Sportdag tussen het werk door een dansje te maken? Zet je favoriete muziek wat luider en ga ervoor!

Bronnen: VRT.be, Elle.com/nl/ en Samengezond.nl

Ook deze sporten zijn coronaproof en goed voor je:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)