Opnieuw naar kantoor? 5x tips om vlotter terug te keren

Opnieuw naar kantoor? 5x tips om vlotter terug te keren
Getty Images

Het verplichte thuiswerken is niet meer en velen gaan opnieuw volledig of gedeeltelijk naar kantoor. Dat vraagt een grote aanpassing, aangezien bijna twee op de drie Vlamingen er in thuiswerktijden een ander werkritme op na hielden. Hoe je daarmee omgaat, vroegen we aan professor Lode Godderis.

Een ander werkritme

Maar liefst twee op de drie Vlamingen ontwikkelden in thuiswerktijden een ander werkritme. Dat blijkt uit een onderzoek van iVOX in opdracht van Protime bij 1.000 Vlaamse werknemers die sinds de coronacrisis vaak tot altijd van thuis uit werken.

Het voorbije thuiswerkjaar gingen we massaal aan de slag op de momenten die ons het best uitkwamen of waarop we het productiefst waren:

  • 18% van de ondervraagden begon vroeger aan de werkdag om zo vroeger te kunnen eindigen.
  • 12% van de thuiswerkers werkte dan weer in blokken, door bijvoorbeeld ‘s ochtends enkele uren aan de slag te zijn om dan in de late namiddag verder te werken.
  • 10% begon later aan de werkdag om dan later te kunnen eindigen.
  • Zo’n 36%, opvallend meer vrouwen dan mannen, geven aan zich thuis aan de kantooruren te houden.

Meer gewerkt op een thuiswerkdag

Veel thuiswerkers zijn het gewoon geraakt om tijdens hun werkuren bezig te zijn met privézaken, zoals de was doen, koken, opruimen of de kinderen ophalen. Toch leidde dit niet tot lagere werkprestaties: bijna drie kwart van de respondenten (71,2%) gaf aan op een thuiswerkdag meer werk gedaan te krijgen dan op kantoor vóór de coronapandemie. Voor zo’n 19% van de ondervraagden was het omgekeerde het geval.

Weer meer naar kantoor: hoe ga je ermee om?

Omdat de aanpassing naar gedeeltelijk of opnieuw volledig op kantoor werken wel wat moeite kan kosten, kan dit gepaard gaan met gemengde gevoelens. Wat met je vrije tijd? Wie haalt de kinderen op? En zal je wel even productief kunnen blijven werken? Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven en algemeen directeur van IDEWE, geeft 5 tips over hoe je ermee omgaat.

1. Weet wat je wil

Lode Godderis: “Allereerst is het belangrijk om te weten wat je zelf wilt, zodanig dat je dit duidelijk kunt maken naar je leidinggevende en collega’s toe. Hoe ziet jouw ideale werkweek er bijvoorbeeld uit? En wat is dan de verhouding tussen thuis- en kantoorwerk? Door een goed gesprek aan te gaan, kun je samen misschien wel tot een ideaal scenario komen.”

2. Organiseer praktisch

“Omdat we met z’n allen zo lang hebben thuisgewerkt, hebben we meer flexibiliteit kunnen ervaren. Zo konden we de kinderen bijvoorbeeld makkelijker naar school brengen en weer ophalen. Nu we voor een stukje teruggaan naar het normale werkleven, is het belangrijk om alles goed te herbekijken. Doe dit best rustig en op voorhand, om zo een grote stressfactor te vermijden.”

3. Denk na over de positieve zaken

“Denk even na over wat je precies hebt gemist op het werk. Door dit effectief te benoemen, zul je positiever tegenover de terugkeer naar kantoor staan. Bovendien weet je zo beter wat je zou willen versterken, waarop je zou willen inzetten en hoe waardevol de terugkeer naar het werk kan zijn. Zowel op mentaal vlak, maar ook in je functioneren op het werk.

Vraag jezelf daarbij even af welke stappen je best zet om het mogelijk te maken, zodanig dat het effectief positief wordt. Je kunt hiervoor een gesprek aangaan met je leidinggevende, maar er zijn ook een aantal zaken die je zelf kunt doen. Maak een praatje aan het koffie-apparaat, bijvoorbeeld. Of plan iets leuks in met collega’s. Informele contacten zijn erg belangrijk op de werkvloer, dus aarzel niet om die op te zoeken.”

4. Bepaal wat je zou willen behouden

“De thuiswerkperiode heeft vast ook positieve zaken opgeleverd die je misschien wel wilt behouden. De meesten zijn voorstander om 2 à 3 dagen te blijven thuiswerken en dus meer naar een hybride vorm te gaan, om zo de flexibiliteit te blijven behouden. Het kan daarom zeker nuttig zijn om hierover te praten met je leidinggevende.”

5. Wees bewust van je angsten

“Een onzekere periode kan angst met zich meebrengen, waardoor de terugkeer naar kantoor als moeilijk kan worden gezien. Wat je hiertegen kunt doen, is even kijken naar wat je precies angstig maakt. Benoem en beschrijf je gevoelens en gedachten: wat maakt dat je er angstig voor bent? En wat voel, zie en denk je daarbij? Op die manier kun je gerichter op zoek gaan naar mogelijke oplossingen.”

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)