6x dit moet je weten over airco

6x dit moet je weten over airco

Met het warme weer draait de airco in de auto of op kantoor op volle toeren. Maar is dat wel verstandig? 6 dingen die je misschien nog niet wist.

1. Airco droogt je slijmvliezen uit

Als je de airconditioning inschakelt, wordt een grote hoeveelheid koude én vooral droge lucht de ruimte ingeblazen. Daardoor drogen de slijmvliezen van je ogen, je neus en je keel uit, en krijg je dus last van prikkelende ogen, een jeukende neus en een uitgedroogde mond. Daarnaast ben je ook vatbaarder voor infecties, want je afweersysteem werkt minder goed door die uitgedroogde slijmvliezen. Veel water drinken is de boodschap!

2. Een te groot temperatuurverschil kan je ziek maken

Als je in de winter de koude buitenlucht instapt, kun je door het grote temperatuurverschil verkouden raken. En dat is in de zomer niet anders. Als je vanuit een koele wagen in de tropische hitte stapt, hebben je luchtwegen moeite om zich aan te passen aan het grote temperatuurverschil, met een loopneus tot gevolg. Je zorgt dus best dat het op kantoor of in je wagen maar maximum vijf graden kouder is dan buitenzodat je lichaam geen thermische shock krijgt als je naar buiten gaat. In de auto zet je ook best de laatste vijf minuten van je rit de airco uit, zodat je luchtwegen zich opnieuw langzaamaan kunnen aanpassen aan de buitentemperatuur.

3. Bacteriën krijgen vrij spel

Airco zorgt voor een constante luchtcirculatie, en blaast lucht van buiten naar binnen. Maar vóór de koude lucht de ruimte wordt ingeblazen, komt die langs filters die het stof, de pollen en de chemicaliën tegenhouden. Maar die filters worden na een tijdje vuil, en als je die niet op tijd proper maaktgeef je bacteriën en schimmels vrij spel. De luchtkwaliteit vermindert aanzienlijk, waardoor je dus  geïrriteerde luchtwegen, een verkoudheid of een grieperig gevoel kunt krijgen.

4. Het is een brandstofvreter in de auto

Airco is zowat de grootste brandstofvreter van de elektronische uitrusting in een auto. Uit onderzoek blijkt dat wie een manuele airco heeft, op warme dagen 12,5% meer brandstof verbruikt dan op een normale dag. Dus uit een volle tank van 60 liter, slurpt de airco 7,5 liter brandstof. Met een automatische airco verlies je 3,7 liter. Maar het hangt er natuurlijk ook van af waar je precies rijdt. Het verbruik van een manuele airco in de stad ligt drie keer hoger dan buiten de stad. Dus als je door de stad rijdt – waar je vaak stilstaat en niet snel rijdt – kun je best de ramen opendoen. Op de snelweg daarentegen, is een airco voordeliger dan je ramen open te zetten. Als je met de ramen open tegen 100 kilometer per uur rijdt, remmen de turbulenties van de wind je auto af, waardoor die meer energie nodig heeft om z’n snelheid te behouden.

5. Het is slecht voor het milieu

Als we massaal de airco aanzetten en die uren aan een stuk laten draaien, moeten energiecentrales extra elektriciteit produceren, wat piekuitstoten van zwaveldioxide, stikstofdioxide en koolstofdioxide veroorzaakt. En hoe warmer het wordt, hoe meer de lucht vervuild wordt, blijkt uit onderzoek. Voor elke graad dat de temperatuur stijgt, hangt er maar liefst drie tot vier procent meer vervuilende stoffen in de lucht. En dat is een van de vele redenen waarom onze aarde opwarmt.

6. Airco op het vliegtuig: wél gezond

In de auto of op kantoor kun je ziek worden van de airco, maar in het vliegtuig mag je die wel gewoon z’n gang laten gaan. Want als je ’m afzet, vergroot je de kans om ziek te worden. Ventilatie is enorm belangrijk om virussen die overgedragen worden via de lucht, af te weren. Als je de airco wel aanzet, creëer je als het ware een barrière die de microben tegenhoudt waardoor ze dus niet tot bij jou geraken. Bovendien hebben de meeste luchtvaartmaatschappijen een efficiënt filtersysteem. Maar liefst 99% van al het stof en alle microben wordt gezuiverd voor de lucht opnieuw in het toestel wordt geblazen.

Maar hoe houden we het dan wél koel?

In de Leuvense Janseniuswijk hebben ze voortaan geen airco meer nodig. Vijftien appartementen zijn sinds kort aangesloten op het koudenet, waardoor het netwerk op extreem warme dagen de woningen afkoelt met koud grondwater. Ook in de winter heeft het zo z’n voordelen, want het netwerk gebruikt dan warm grondwater om de woning weer op te warmen. Een stuk ecologischer dus, aangezien er geen fossiele brandstoffen aan te pas komen.

Coverbeeld: Getty Images – Met dank aan professor Thibaut Van Zele, nko-arts bij UZ Gent 

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)