te weinig tijd tips
© Getty Images

Te weinig tijd? Deze tips helpen

Door Isabelle Ignoul

Tijdens elke vakantie heb je steeds weer hetzelfde goede voornemen: niét meer als een gek in die ratrace stappen en op automatische piloot je dagelijkse parcours afwerken. Maar al snel trap je toch weer in de druk-druk-druk-valkuil. Troost je, het gebeurt ons allemaal. Maar hoe doorbreek je nu die vicieuze te-weinig-tijd-cirkel? Deze tips helpen als je te weinig tijd hebt.

Eerste hulp bij tijdsnood

Er is geen pasklare oplossing voor te weinig tijd, omdat ieders situatie anders is. Maar deze tips zijn alvast het proberen waard:

1. Rangschik je to do’s

Te weinig tijd is niet zozeer het pijnpunt, want iedereen heeft tenslotte evenveel tijd. Het is vooral een teken dat je dringend je to-dolijstje onder de loep moet nemen. Er is natuurlijk niks mis met een ambitieuze takenlijst, maar geef toe: té veel willen doen leidt meestal tot alleen maar een portie frustratie. Maak keuzes, of liever: rangschik je taken: wat is écht belangrijk en wat is het dringendst?

2. Voorkom afleidingen

Het is een gekend fenomeen: ping, zoem, ring… al die meldingen op je smartphone of computer nemen je focus weg én slokken dus heel wat van je tijd op. Plan bijvoorbeeld momenten in waarop je je social media, mailtjes of berichten checkt. Bijvoorbeeld: ’s morgens, ’s middags en ’s avonds. En plak er een limiet op, want voor je het weet, ben je weer uren kwijt aan het scrollen.

3. Plan pauzes in

We plannen onze dagen en weken vaak veel te vol, en vergeten de zogezegde ‘tijdrovende’ activiteiten (reistijden, pauzes, lunch) in te plannen. Daardoor krijg je het gevoel dat je te weinig tijd hebt. Hou daar dus ook rekening mee, want die pauzes zullen je geest net alerter en productiever maken.

4. Hanteer de tweeminutenregel

Productiviteitscoach Jan Buskens: “In mijn coachings geef ik altijd de raad om alles wat niet meer dan twee minuten duurt, meteen te doen. Zulke minitaakjes gaan inplannen kost je waarschijnlijk meer tijd dan ze meteen uit te voeren.”

5. Accepteer dat niet altijd alles lukt

Er komen vaak massa’s taken en prikkels op je af, maar het is niet altijd realistisch om echt àlles (binnen een bepaalde tijdspanne) af te werken. Aanvaarding is een eerste stap. Probeer ook eens te mediteren tijdens je pauze. Het levert je geen extra tijd op, het doet je wel bewust vertragen en geeft je het gevoel dat de dag niet in een rotvaart aan je voorbijgaat.

Jan Buskens: “Af en toe je brein uitschakelen is heel belangrijk, want your head is a crappy office. Het zal je bijvoorbeeld om 3 uur ’s nachts herinneren aan een belangrijk telefoontje. Regelmatig je hoofd eens unpluggen dus als je voelt dat je te weinig tijd hebt.”

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."