Sterkere bekkenbodemspieren: blijf je blaas de baas!

Sterkere bekkenbodemspieren: blijf je blaas de baas!

We trainen onze buikspieren, armspieren, bilspieren… En onze bekkenbodemspieren? Die vergeten we vaak, hoewel ze eigenlijk alle aandacht verdienen.

Wat doen bekkenbodemspieren?

Bekkenbodemspieren zijn de spieren die ons bekken onderaan afsluiten en de organen in onze buik ondersteunen. Ze vormen een soort trampoline, die ervoor zorgt dat onze darmen en blaas netjes op hun plaats blijven zitten. Door het samentrekken van de bekkenbodemspieren – die we zelf kunnen controleren – kunnen we onze plas en stoelgang ophouden als we in de rij staan aan het toilet, maar ook als we niezen, hoesten, springen… Daarnaast hebben deze spieren ook een belangrijke seksuele functie. Door ze bewust aan te spannen tijdens het vrijen kun je makkelijker tot een orgasme komen.

Zwakke spieren = problemen

Gezonde bekkenbodemspieren kun je aanspannen en ontspannen wanneer je wilt of wanneer dat nodig is. Zijn je bekkenbodemspieren te zwak of heb je er geen controle over, dan kan dat voor heel wat problemen zorgen.

Urineverlies is een van de meest voorkomende klachten, maar ook stoelgangproblemen of verzakking van de blaas, baarmoeder of darmen kunnen een gevolg zijn. Geen lachertje, en al zeker geen zeldzaamheid: als vrouw heb je meer dan dertig procent kans om ooit problemen te krijgen met je bekkenbodem.

Waar ligt het aan?

Zwakke bekkenbodemspieren kunnen verschillende oorzaken hebben. Zwangerschap en bevalling zijn de grootste risicofactoren, maar ook overgewicht en erfelijke aanleg spelen een rol. Heeft je moeder problemen met haar bekkenbodem, dan heb je zelf drie keer meer kans om er ook mee te maken te krijgen.

Daarnaast zijn ook stoelgangproblemen een veelvoorkomende en vervelende oorzaak. Heb je bijvoorbeeld last van hardnekkige constipatie en moet je altijd veel moeite doen om stoelgang te maken, dan is de kans op schade aan je bekkenbodemspieren bijzonder groot. Wacht dus niet te lang om een arts te raadplegen.

Zo train je je bekkenbodemspieren!

Zwakke bekkenbodemspieren kun je perfect trainen.

  • HOE? Trek je bekkenbodemspieren samen zodat ze sluiten, lift ze omhoog en laat weer los. Herhaal dit 3 tot 4 minuten per dag. Je moet de oefening zo kunnen uitvoeren dat niemand het ziet.
  • HOE VAAK? Je bekkenbodemspieren trainen kun je altijd en overal. Maak er een dagelijkse gewoonte van, in de file, voor je naar bed gaat…
  • Tip! Je kunt controleren hoe je ze opspant door het plassen plots te onderbreken. Doe dit enkel om je bewust te worden van die spieren en niet als oefening. Sowieso ga je best eerst langs bij de gynaecoloog of bekkenbodemspecialist om te controleren of je goed oefent.

Beeld: Getty Images

Ook over je blaas:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)