Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Getty Images

Gezond Eetplan dag 5: drink minstens 2 liter water per dag

Door Isabelle Ignoul

Dit artikel maakt deel uit van het Gezond Eetplan. Klik hier voor meer info!

Je bent al aan dag 5 van het Gezond Eetplan. ’t Gaat best goed vooruit, vind je niet? Je hebt ondertussen je koelkast al opgeruimd, een buddy gezocht, gezond ontbeten en geleerd wat je best niet eet als je je metabolisme wilt boosten. Maar wist je dat water drinken ook superbelangrijk is? We leggen je graag uit waarom én schotelen je met plezier het nieuwe menu van vandaag voor.

Wat eten we vandaag?

  • Granola met banaan
  • Geroosterd zuurdesembrood met wittebonenspread en ham
  • Groentetajine met dadels

Naar het menu voor vandaag

Verder in het artikel vind je nog veel méér lekkere recepten!

Hoe merk je dat je te weinig water drinkt?

Heel wat mensen drinken te weinig water. Je kunt het aan méér merken dan enkel een dorstgevoel:

  • Donkergele urine. Pas als je urine lichtgeel is, krijg je voldoende water binnen.
  • Je zweet weinig bij inspanningen. Er zijn mensen die zelfs in de sauna nauwelijks zweten. Ook dat kan een teken zijn dat je te weinig water drinkt.

Minimaal 2 liter water per dag

1 liter uit voeding

Voedingsdeskundige Lynn De Merlier: “Een volwassene heeft dagelijks ongeveer 2,5 liter water nodig, waarvan zo’n 1 liter uit voeding komt. Daarom is het belangrijk om zeker níét te gaan crashdiëten, en dus heel wat voeding te schrappen als je wilt afvallen. Want hoe minder je eet, hoe minder vocht je lichaam krijgt, en dan zal het wanneer het wél vocht krijgt, zoveel mogelijk opslaan, waardoor je wel bijkomt.”

Groenten en fruit zijn absolute musts, ook als het over water gaat. Hoe meer, hoe beter! Sla ook eens twee vliegen in één klap en zet wat vaker soep op het menu. Enkele toppers? Komkommer, spinazie, ijsbergsla, tomaat, watermeloen, aardbei, pompelmoes, …

Probeer deze recepten eens:

1,5 tot 2 liter uit dranken

De overige 1,5 tot 2 liter haal je uit je dranken. Zuiver water (of bruiswater) heeft de voorkeur, maar dat kan soms gaan vervelen.

Heb je al aan deze alternatieven gedacht?

De voordelen van voldoende water drinken

  • Het houdt je vochtbalans op peil, wat ervoor zal zorgen dat je lichaam geen vocht vasthoudt.
  • Het stimuleert je stofwisseling of metabolisme, en dat komt dan weer je gewicht ten goede.
  • Het onderdrukt je hongergevoel.
  • Het houdt je vetverbranding op gang: water is belangrijk om het voedsel dat je eet om te zetten in energie, maar ook om het opgeslagen vet in je lichaam te transformeren in energie.
  • Het voert de afvalstoffen in je lichaam af, wat je algemene energiegevoel ten goede zal komen.

Extra tips om meer water te drinken

  • Trakteer jezelf op een mooie, herbruikbare drinkfles. Die zet je vast maar al te graag op je bureau!
  • Maak er een gewoonte van om altijd en overal water mee te nemen. Zet je fles desnoods bij je sleutels, zodat je er niet naast kunt kijken.
  • Zet je glas of drinkfles ook altijd zichtbaar op je werkplek. Dat stimuleert om af en toe eens een slokje te nemen.
  • Koppel het aan een andere gewoonte. Mail beantwoord? Tijd voor een glaasje water. Of neem telkens een slokje wanneer je naar je smartphone kijkt.

Deze ochtend gaan we voor knapperige granola met banaan, ’s middags smul je van geroosterd zuurdesembrood met wittebonenspread en ham en ’s avonds tover je een groentetajine met dadels op tafel!

Granola met banaan

Geroosterd zuurdesembrood met wittebonenspread en ham

Groentetajine met dadels

Benieuwd naar de recepten en de rest van het weekmenu? Klik dan hier.

Bewerking: Marlies Picavet, met dank aan: Lynn De Merlier

Meer lezen over water?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!