6x dit vertraagt je metabolisme (en dit doe je eraan)

6x dit vertraagt je metabolisme (en dit doe je eraan)
Getty Images

Dit artikel maakt deel uit van het Samen-slank-plan. Gratis deelnemen? Schrijf je hier in.


Gewicht verliezen: bij de ene gaat dat al wat makkelijker dan bij de andere. ‘Ze heeft een goed metabolisme’, hoor je dan. Maar wat is dat nu eigenlijk? En wist je dat er een aantal zaken zijn die je stofwisseling negatief kunnen beïnvloeden?

Metabolisme: wat is het?

Je vriendin kan eten wat ze wil, maar komt geen gram bij. En jij voelt die calorieën al op je heupen plakken nog vóór je dat zalige taartje naar binnen speelt. Herkenbaar? Dan heeft je vriendin waarschijnlijk een beter metabolisme dan jij.

Maar wat is dat nu? Het metabolisme (ook wel de stofwisseling genoemd) is een geheel van chemische processen in de cellen van de organismen in ons lichaam, waarbij voedsel wordt omgezet in energie die we nodig hebben om te leven. Het is dus de manier waarop ons lichaam calorieën verbrandt.

Zit het in de genen?

Als je lichaam traag calorieën verbrandt terwijl je rust of slaapt, dan heb je een traag rustmetabolisme (basaal metabolisme). In dat geval is je stofwisseling inderdaad bepaald door je genen.

Maar dat betekent niet dat je er niets aan kunt doen. Wil je je metabolisme een boost geven? Vermijd dan onderstaande zaken.

6x dit vertraagt je metabolisme

1. Je drinkt te weinig water

Je lichaam heeft voldoende vocht nodig om je metabolisme draaiende te houden. Drink je te weinig water? Dan vertraagt dat dus je stofwisseling en zul je sneller bijkomen.

2. Je zet de verwarming wat hoger

Het is natuurlijk verleidelijk om de verwarming in de winter een graadje hoger te zetten. Maar als je calorieën wilt verbranden, doe je dat beter niet. Een koelere ruimte activeert de hoeveelheid ‘bruin vetweefsel‘ in je lichaam, met als doel om je warm te houden. Dit soort vet verbrandt calorieën in plaats van ze op te slaan. Een echte boost voor je metabolisme, dus!

3. Je eet de verkeerde tussendoortjes

Als je gewicht wil verliezen, is het logisch dat je naar caloriearme tussendoortjes grijpt. Maar om je calorieverbranding te boosten, zijn meervoudige onverzadigde vetten een beter idee. Ze helpen immers je vetverbranding activeren. Kies bijvoorbeeld voor een handjevol noten per dag. Ook deze voedingsmiddelen zet je beter wat vaker op het menu.

4. Je slaapt te weinig

Een slechte nachtrust verstoort je slaap-waakritme en dat heeft een slechte invloed op je stofwisseling. Slaaptekort hindert vooral de verwerking van de koolhydraten. Probeer steeds 7 à 9 uren te slapen. Meer tips nodig voor een betere nachtrust? Die vind je hier.

5. Je drinkt geen koffie

Laat dat kopje deca of groene thee maar even aan de kant. Af en toe eens een cafeïneshot doet je stofwisseling op volle toeren draaien. Opgelet voor diabetespatiënten: koffie kan de bloedsuikerspiegel beïnvloeden.

6. Je hebt last van chronische stress

Als je stress hebt, maakt je lichaam het hormoon cortisol aan. Een te hoog cortisolgehalte vertraagt je metabolisme en zorgt voor een gewichtstoename. Pas deze antistresstips eens toe.

Bron: gezondheid.be/knack.be

 

Sausjes? Die kunnen ook slank!

(klik op de foto en ontdek heel wat lekkers!)

metabolisme
Foto: Libelle Lekker

 

Meer weten over een gezond gewicht:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)