Getty Images

8x dit vertraagt je metabolisme (en dit doe je eraan)

Door Isabelle Ignoul

Dit artikel maakt deel uit van het Gezond Eetplan (dag 4). Klik hier voor meer info!

Je hebt vast al eens horen zeggen dat een iemand een ‘snel metabolisme’ kan hebben, maar wat is dat nu eigenlijk? En wist je dat er een aantal zaken zijn die je stofwisseling negatief kunnen beïnvloeden?

Metabolisme: wat is het?

Het metabolisme (ook wel de stofwisseling genoemd) is een geheel van chemische processen in de cellen van de organismen in ons lichaam, waarbij voedsel wordt omgezet in energie die we nodig hebben om te leven. Het is dus de manier waarop ons lichaam calorieën verbrandt.

Zit het in de genen?

Als je lichaam traag calorieën verbrandt terwijl je rust of slaapt, dan heb je een traag rustmetabolisme (basaal metabolisme). In dat geval is je stofwisseling inderdaad bepaald door je genen.

Maar dat betekent niet dat je er niets aan kunt doen. Wil je je metabolisme een boost geven? Vermijd dan onderstaande zaken.

8x dit vertraagt je metabolisme

1. Te weinig water

Je lichaam heeft voldoende vocht nodig om je metabolisme draaiende te houden. Drink je te weinig water? Dan vertraagt dat je stofwisseling en kun je sneller bijkomen.

2. De verkeerde tussendoortjes

Als je gewicht wilt verliezen, is het logisch dat je naar caloriearme tussendoortjes grijpt. Maar om je calorieverbranding te boosten, zijn meervoudige onverzadigde vetten een beter idee. Ze helpen immers je vetverbranding te activeren. Kies bijvoorbeeld voor een handjevol noten per dag. Ook deze voedingsmiddelen zet je beter wat vaker op het menu.

3. Geen koffie

Zet dat kopje deca maar even aan de kant. Af en toe een cafeïneshot doet je stofwisseling op volle toeren draaien. Opgelet voor diabetespatiënten: koffie kan de bloedsuikerspiegel beïnvloeden, dus drink het met mate. Dat geldt uiteraard voor iedereen.

4. Onvoldoende proteïnen

Proteïnerijke voedingsmiddelen zoals vis, eieren, kip, peulvruchten, noten en zaden kosten je lichaam meer energie om te verteren, en daardoor krijgt je stofwisseling een boost. Proteïnen (eiwitten) versnellen je metabolisme met 15 tot 30 procent, terwijl die cijfers bij koolhydraten (5 à 10 procent) en vetten (0 à 3 procent) veel lager liggen.

5. Te weinig pit op het menu

Gooi jij weleens een rood pepertje in je stoofpot? Doen! Rode pepers bevatten een stof, capsaïcine, die je metabolisme een tikkeltje versnelt. Bovendien zouden ze ervoor zorgen dat je je sneller vol voelt en dus sneller stopt met eten.

6. De temperatuur in huis is te hoog

Een koelere ruimte activeert de hoeveelheid ‘bruin vetweefsel’ in je lichaam, met als doel om je warm te houden. Dit soort vet verbrandt calorieën in plaats van ze op te slaan. Een echte boost voor je metabolisme, dus!

7. Te weinig slaap

Een slechte nachtrust verstoort je slaap-waakritme en dat heeft een slechte invloed op je stofwisseling. Slaaptekort hindert vooral de verwerking van de koolhydraten. Probeer steeds 7 à 9 uren te slapen. Meer tips voor een betere nachtrust vind je hier.

8. Te veel stress

Als je stress hebt, maakt je lichaam het hormoon cortisol aan. Een te hoog cortisolgehalte vertraagt je metabolisme en zorgt voor een gewichtstoename. Pas deze antistresstips eens toe.

Bronnen: gezondheid.be, knack.be

Meer lezen over gezond eten:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content