Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Hoe gezond zijn suikervervangers nu écht?

Te veel suiker is ongezond, dat weten we. Maar hoe gezond (of ongezond?) zijn suikervervangers, zoals basic aspartaam en stevia, nu echt?

ASPARTAAM

De ‘tafelzoetstof‘ die iedereen thuis heeft staan, heet eigenlijk aspartaam. Het is een kunstmatige zoetstof die in fabrieken wordt gemaakt en die heel weinig calorieën bevat. Ons lichaam kan aspartaam perfect opnemen en verwerken.

In uitzonderlijke hoeveelheden maakt je lichaam veel methanol aan als bijproduct van de verwerking. En daar kun je blind van worden. Maar zelfs als je per dag een liter frisdrank met zoetstof zou drinken, haal je die hoeveelheid niet.

STEVIA

Met stevia is het net iets anders, je hebt namelijk 2 soorten:

  • Je hebt het poeder dat geproduceerd wordt
  • én je hebt het steviaplantje.

Stevia heeft nogal een bittere smaak, daarom wordt aan het poeder heel wat toegevoegd om dat te neutraliseren, terwijl het plantje puur natuur is én veel zoeter.

Als je het plantje gebruikt, is er geen probleem. Bij de poedervorm moet je toch een beetje opletten. Veel producten die gezoet zijn met stevia, zijn dus gezoet met dat poeder. De stevia op zich bevat geen calorieën, maar als tijdens het verwerkingsproces wordt er heel wat bijgevoegd. Soms zelfs suiker. Lees dus altijd eerst goed het etiket.

VOOR- EN NADELEN

Zoetstoffen zijn heel laag in calorieën en ze beïnvloeden je bloedsuikerspiegel niet, ideaal dus voor diabetici. Daarnaast zijn ze veel zoeter dan suiker, dus heb je er veel minder van nodig om je eten en drinken te zoeten.

Een nadeel is dat de kunstmatige zoetstoffen veel polyolen bevatten, dat is een stof die we niet goed kunnen afbreken. Die polyolen worden niet opgenomen door ons lichaam. Goed nieuws dus? Niet helemaal, want dat betekent dat de onafgebroken resten in onze darmen terechtkomen en daar voor problemen kunnen zorgen. Mensen met gevoelige darmen zullen dus makkelijk diarree krijgen van zoetstoffen.

SAMEN SLANK: WE GAAN ERVOOR!

Doe jij al mee aan de Samen Slank-challenge? Meer bewegen, gezonder eten of in het algemeen fitter worden: heel de maand januari moedigen we elkaar aan om onze goede voornemens deze keer écht vol te houden! Twee keer per week ontvang je de Samen Slank-nieuwsbrief in je mailbox en bovendien kun je voor nóg meer motivatie terecht in de Goed in je vel met Libelle-groep. Klik snel hier voor meer informatie over de challenge en schrijf je in!

LEES OOK

Partner Content