Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
We kept things simple this day when playing with my daughter's puppet theatre. Who needs ready made puppets when you've got fresh raspberries in the house!

Kinderen en fruit: wat geef je ze het best (niet) mee?

Door Rani Merckx

Fruit is supergezond, dat is algemeen bekend. Maar niet elke fruitsoort is hetzelfde. Wat kun je je kinderen het best als tussendoortje meegeven, en waarom? 

Is het een goed idee om allerlei fruitsoorten in te slaan, of zitten de ‘bevroren mangoblokjes’ toch niet zo bomvol vitaminen als wordt beweerd? Lees vooral verder:

(natuurlijke) suikers

Vers fruit bevat natuurlijke suikers, een hoop vitaminen, mineralen en antioxidanten waar je lichaam erg blij van wordt. Er zijn fruitsoorten die meer suiker bevatten, maar die zijn daarom niet slechter.

Alle fruitsoorten zitten tjokvol gezonde voedingsstoffen die belangrijk zijn voor je lichaam. Je hoeft je kinderen dus echt niet alleen fruitsoorten mee te geven die weinig suiker bevatten, integendeel.

Hoeveelheid fruit

Te veel van iets is nooit goed, en ook bij het eten van fruit geldt deze regel. Het probleem zit ‘m dus niet zozeer in de hoeveelheid suiker die een stuk fruit bevat, het gaat meer om de hoeveelheid fruit die wordt gegeten, en hoe een stuk fruit wordt verwerkt.

Vers fruit is zowel voor kinderen als volwassenen altijd een goed idee, zolang je niet overdrijft!

Fruitsoorten met veel of weinig suiker:

Fruitsoorten die relatief ‘laag’ zijn in suiker:

  • Frambozen,
  • blauwe bessen,
  • kiwi,
  • grapefruit,
  • papaya,
  • watermeloen

Fruitsoorten die relatief ‘hoog’ zijn in suiker:

  • Kersen,
  • mango,
  • bananen,
  • druiven,
  • vijgen

Hoe zit het met gedroogd fruit en fruit in blik?

Voor dit soort fruit geldt een iets andere regel: gedroogd fruit is gecondenseerd en bevat daardoor meer suiker dan vers fruit. Het is op zich wel een gezond en verantwoord tussendoortje, zolang je geen extreem grote porties eet.

Fruit in blik zit daarnaast ondergedompeld in een zware suikerrijke siroop, en is daarom niet de beste snack voor je kind.

En sapjes?

Sapjes zijn minder gezond dan een stuk vers fruit. De vezels die een stuk vers fruit bevat gaan grotendeels verloren in een smoothie of sapje. Vezels die nét heel gezond en belangrijk zijn. Dagelijks een stuk fruit meegeven in plaats van een sapje is dus aan te raden.

Maar hé, als ouder bepaal je natuurlijk zelf wat je je kind meegeeft! Bovenstaande informatie is enkel bedoeld als (gezonde) leidraad.

Bron: Famme.nl. Beeld: GettyImages

Lees meer:

Partner Content