Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Libelle’s fitplan – week 4 & 5: Ina schakelt een versnelling hoger

Door Karolien Joniaux

Fitambassadrices Ina, Lieve, Evi en Chris halen 16 weken lang alles uit de kast om hun conditie een flinke boost te geven. Sportartsen Tom Teulingkx en Guy De Schutter en sportcoach Jochen Jacobs helpt hen hierbij op weg. Hoe beleefde Ina week 4 en 5?

Een tandje hoger

Ina: ”Mijn Libelle-Personal Trainer, Jochen Jacobs heeft intussen mijn nieuwe trainingsschema’s doorgestuurd. Omdat alles vlot verloopt, worden mijn zwemafstanden nu serieus opgedreven: van 600m zwemmen tijdens één trainingssessie, naar 1500m. Pittig! Hoewel voor mij de afstanden niet het grootste probleem vormen, ontbreekt me vooral de tijd om zo lang aan een stuk te sporten. Tijdens de lunchpauze een uur effectief in het water zitten is gewoon niet haalbaar. Geef mij maar meerdere sessies van 30 tot 40 minuten. Zo hou ik het ook langer vol.”

Eigen inbreng

Ina: ”Daarom heb ik Jochen voorgesteld mijn zwemsessies te combineren met een andere sport: lopen. Dat kan ik tenminste ’s avonds laat nog doen, als de kinderen in bed liggen en het zwembad sluit. Zo heb ik pas echt een trainingschema op maat. Mijn eerste loopsessie ging ook verbazingwekkend goed. Ik had verwacht dat ik na vijf minuten al pompaf zou zijn, maar ik hield het meteen een half uur vol. Zou ik met het zwemmen dan toch al een betere conditie hebben opgebouwd dan ik dacht? In elk geval heb ik nadien meer het gevoel dat ik gesport heb. En bijgevolg een tikkeltje meer voldoening (lacht).”

Toertjes naar het cafetaria

Ina: ”Mijn Polar Activity Tracker (een digitale polsband die doorheen de dag je hartslag en beweging noteert, nvdr.) is ook nog steeds mijn vaste partner. En ook al ga ik intussen vier keer (!) per week sporten – twee keer zwemmen en twee keer lopen – het blijft moeilijk om aan de dagelijks aanbevolen portie beweging te geraken. Zeker op dagen dat ik de hele dag aan mijn bureau zit. Na een gewone werkdag heb ik nog maar 25% van mijn beweging gehad! Om me een duwtje in de rug te geven, geeft de Polar doorheen de dag zélf aan dat het ’tijd is om te bewegen’. Een goede reminder om even weg te gaan van mijn bureau en een toertje te maken naar het cafetaria voor een koekje. Het enige nadeel? Ik eet veel meer koekjes tegenwoordig (lacht).”

Lees hier hoe Ina het er vorige week vanaf bracht. Meer lezen over het opzet van haar fitplanIna’s persoonlijke motivatie én de trainingsschema’s waarmee je zelf aan de slag kan? Klik dan snel door.