Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Getty Images

Waarom verleidt suiker je nog meer bij stress en op emotionele dagen?


Dit artikel is een onderdeel van het Minder-suiker-plan. Meer weten? Klik hier!


De druk op je werk is torenhoog, thuis botert het niet al te goed, je voelt je verdrietig of hebt andere kopzorgen. Waarom is het zo moeilijk om weg te blijven bij suiker als je stress hebt? We zochten het uit en geven een paar tips om het anders aan te pakken.

De troost van suiker

Als je stress hebt, boos bent of verdrietig, is een suikerrijke snack erg verleidelijk. Waarom? Suiker zorgt er onder andere voor dat ons lichaam kleine hoeveelheden dopamine en serotonine afscheidt. Dat zijn twee gelukshormonen en als je erg gestresseerd of depri bent, is het de eenvoudigste manier om weer een beetje vrolijk te worden. Dat voel je zelf ook. Suiker kan met andere woorden erg troostend zijn, maar er zijn wel grote nadelen.

Het geluksgevoel dat suiker veroorzaakt, is van korte duur. Op den duur word je er zelfs futloos van.

Dopamine stimuleert je namelijk om goede ervaringen te herhalen en negatieve te negeren. Gevolg? Het geluksgevoel is van korte duur en het blijft niet bij dat ene koekje. Suiker geeft je op lange termijn bovendien niet de energie waar je op hoopte. Je wordt er zelfs futloos van.

Doetips bij stress

Wat kan je helpen bij stress en verdriet? De high die dopamine je geeft, krijg je niet alleen als je suiker- of vetrijk eet. Je krijgt het ook van de tedere omhelzing van je beste vriendin, van seks, van een stevig loopje.

Serotonine maakt je lichaam dan weer aan door daglicht. De welbekende winterdip kan je counteren door tijdens je middagpauze of in het weekend een flinke wandeling te maken.

Eettips bij stress

Als je lichaam fysieke of mentale stress ervaart, dan staan je hersenen onder verhoogde druk. Ze draaien op volle toeren en hebben daarom wel glucose nodig.

Diëtiste Miek Maes geeft graag advies: “Mensen geven hun lichaam op dat moment extra suiker uit snoep, gebak, frisdrank of alcohol. Het probleem is dat je lichaam niet genoeg krijgt van die geraffineerde suikers. Een stuk fruit is een prima kant-en-klaar tussendoortje bij stress. Je geeft je lichaam de energie die het nodig heeft en je hersenen sturen niet langer signalen dat ze extra suiker nodig hebben.”

Bron: Zeg nee tegen suiker, Kurt Mosetter. – Met dank aan diëtiste Miek Maes.

Dit artikel maakt deel uit van ons Minder-suiker-plan. Benieuwd naar meer? Klik hier!

Meer over suiker en stress:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!