Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Dit zijn de beste sporten voor jouw lichaam!

Door Celine Werner

Is lopen jouw ding niet? Geen nood, er zijn tal van andere sporten waarmee je je slanke lijn terugkrijgt. I-Min Lee, professor geneeskunde aan de Universiteit van Harvard, maakte een lijstje van vijf sporten die ze warm aanbeveelt, en die ook voor iedereen geschikt zijn. 

Bij het maken van deze lijst werd er rekening gehouden met de belasting voor het lichaam, gewichtsverlies, krachttraining, de bescherming van het hart en het wapenen tegen de effecten van ouderdom.

Zwemmen

Dit is dé perfecte sport, omdat je er iedere spier mee traint, en bovendien is het ook goed voor je hersenen en het hart. Geestelijk zul je je ook een pak beter voelen, aangezien het een gunstig effect heeft op stress en depressies. Mooi meegenomen: doordat je in het water drijft, is de belasting voor je lichaam en gewrichten minimaal.

Tai Chi

Tai Chi is een aanrader voor oudere personen, omdat evenwicht bepalend is voor de conditie, en die verliezen we net als we ouder worden. Het is een vorm van krijgskunst met een zachte en vloeiende manier van bewegen.

Krachttraining

Een sport waarbij je gewichten gebruikt om weerstand te creëren tegen de zwaartekracht. Dat gewicht kan je eigen lichaam zijn, of bijvoorbeeld halters en elastieken. Hier geen strak lijf van krijgen is eigenlijk onmogelijk.

Wandelen

Dagelijks dertig minuten wandelen is goed voor jou! En al zeker als je tussen de 60 en 88 jaar bent, aangezien het een effect heeft op gebieden in de hersenen die gelinkt zijn aan geheugenverlies. Ben je het niet gewoon om lang aan een stuk door te wandelen? Ga er in begin dan een kwartiertje op uit, om op te bouwen tot wandelingen van een halfuur of een uur.

Kegeloefeningen

De bekkenbodemspieren verzwakken naarmate je ouder wordt, en dus is het uitermate belangrijk om deze te versterken. Deze spieren omvatten onder andere: de baarmoeder, de blaas, de dunne darm en het rectum. Volgens de wetenschappers hebben zowel mannen als vrouwen baat bij deze oefeningen.

Bron: nieuwsblad.be – Beelden: gettyimages.be

SAMEN SLANK: WE GAAN ERVOOR!

Doe jij al mee aan de Samen Slank-challenge? Meer bewegen, gezonder eten of in het algemeen fitter worden: samen worden we de beste versie van onszelf! Twee keer per week ontvang je de Samen Slank-nieuwsbrief en bovendien kun je voor nòg meer motivatie terecht in de Goed in je vel met Libelle-groep. Klik snel hier voor meer informatie over de challenge en schrijf je in!

Lees meer: