Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Getty images

Gezond Eetplan dag 3: vandaag gaan we voor een extra gezond ontbijtje!

Door Isabelle Ignoul

Dit artikel maakt deel uit van het Gezond Eetplan. Klik hier voor meer info!

Gezond eten begint al ’s ochtends bij het ontbijt, en die veelgehoorde klassieker bij de diëtist is niet uit de lucht gegrepen: je ontbijt overslaan is écht geen goed idee. Vandaag leggen we je uit waarom en geven we je concrete tips om ook ’s ochtends gezond te eten. Plus: we verklappen je wat voor lekkers er op het menu staat vandaag.

Wat eten we vandaag?

  • Groene smoothie boordevol vitaminen
  • Lenteminestrone
  • Kalkoenmedaillon met noedelsalade en chilidressing

Naar het menu voor vandaag

Verder in het artikel vind je nog veel méér lekkere recepten!

Het ontbijt is écht de belangrijkste maaltijd

Het is een cliché, maar wel eentje dat volledig waar is: je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van je dag. Je hebt immers de hele nacht niet gegeten en je lichaam heeft nood aan een verse dosis energie, in de vorm van eiwitten, vetten en koolhydraten, om de dag aan te kunnen.

Wat gebeurt er als je niet ontbijt?

Uit verschillende onderzoeken naar de relatie tussen niet ontbijten en gewichtsproblemen blijft dat het volgende geldt voor de niet-ontbijters:

  • Ze gaan in de voormiddag sneller (ongezond) snacken.
  • Het hongergevoel stapelt zich in de voormiddag zodanig op dat ze ’s middags veel te veel eten.
  • En ze kiezen ook vaker voor ongezondere voedingsmiddelen, vaak met de gedachte dat het toch ‘mag’, vermits ze de calorieën van het ontbijt ‘uitgespaard’ hebben. Maar het tegendeel is waar: je gaat ze gewoon (over)compenseren doorheen de dag.

Niet ontbijten om gewicht te verliezen is dan ook geen goed idee. En op lange termijn is het trouwens ook niet vol te houden.

3x ontbijttips

1. Ontbijt pas wanneer je honger krijgt

Er is geen enkele reden om ’s ochtends meteen aan de ontbijttafel te schuiven, behalve uit gewoonte of omdat het makkelijker is. Toch is het natuurlijker om pas te eten wanneer je honger krijgt. Op die manier krijg je minder snel opnieuw honger.

Maar hoe pak je dat praktisch aan?
  • Maak je ontbijt klaar, bv. wat yoghurt met granola en fruit of overnight oats, en neem het mee naar je werk. Eet het daar op, op een moment dat je een hongergevoel krijgt.
  • Probeer eventueel je ontbijt wat te spreiden doorheen de voormiddag, om snacken tegen te gaan. Je kunt ook nog wat extra fruit meenemen, of wat noten.
  • Toch zin om na het opstaan al íéts binnen te krijgen? Probeer deze rode powersmoothie dan eens.

2. Varieer!

Ontbijt je niet omdat je geen fan bent van het klassieke ontbijteten als granola, yoghurt of boterhammetjes? Dan kan wat inspiratie en variatie je toch vast zin doen krijgen in die eerste maaltijd van de dag.

Dit zijn onze tips
  • Investeer, bv. in het weekend, eenmalig wat tijd om een paar gezonde recepten op te zoeken. Probeer ze eens uit op een rustig moment.
  • Maak een lijstje van de recepten die je het meest bevielen en bekijk of er ingrediënten steeds terugkomen. Zet die wekelijks/maandelijks op je boodschappenlijstje.
  • Voorbeelden van ingrediënten waarmee je bijna eindeloos kunt variëren? Havermout, yoghurt, granola, noten en zaden, fruit, … Denk maar aan havermoutpannenkoekjes of -pap, chiapudding, smoothies, …

3. Zorg voor een goede balans in je ontbijt

Een goed ontbijt is een evenwichtig ontbijt. Zorg er dus voor dat je de drie belangrijke bouwstenen integreert: vetten, koolhydraten en eiwitten.

Je opladen voor een drukke dag, dat doe je vandaag met een groene smoothie boordevol vitaminen. Als lunch maken we een lenteminestrone en ’s avonds eten we kalkoenmedaillon met noedelsalade en chilidressing. Lekker pittig!

Groene smoothie boordevol vitaminen

Lenteminestrone

Kalkoenmedaillon met noedelsalade en chilidressing

Benieuwd naar de recepten en de rest van het weekmenu? Klik dan hier.

Bewerking: Marlies Picavet, met dank aan: Lynn De Merlier

Dit zal je ook interesseren:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!