Foto: Getty images

Samen-slank-plan: Ontdek 8 tips van onze expert om je goed in je vel te voelen

Door Isabelle Ignoul

Dit artikel maakt deel uit van het Samen-slank-plan. Gratis deelnemen? Schrijf je hier in.

Fit en gezond, dat is waar we voor gaan. En dat er straks een kilootje (of twee) minder op de weegschaal zal staan, da’s mooi meegenomen, toch? Maar hoe pak je dat nu aan? Heel makkelijk: stap voor stap, met dit Samen-slank-plan!

Ontdek de 8 slanke vuistregels van onze voedingsexperte

De rode draad van dit Samen-slank-plan wordt gevormd door acht gouden voedingstips van experte Lynn De Merlier, die een grote impact hebben op je gezondheid én je gewicht:

1. Eet goede vetten: ja hoor, er zijn ook gezonde vetten! We vertellen je één van de komende dagen wat ze voor jouw lijn kunnen betekenen.

2. Maak van groenten je belangrijkste bron van koolhydraten: koolhydraten zijn een noodzakelijke bron van energie, maar kies dan wel voor de gezonde en slanke variant in plaats van brood en pasta.

3. Zet eiwitten op je menu: eiwitten zijn onmisbaar voor het herstel en de groei van je lichaamscellen.

4. Sla nooit je ontbijt over: ‘ontbijt als een keizer’, het klopt effectief! Een gezond en evenwichtig ontbijt geeft energie en … jawel, houdt je weg van die snoepkast!

5. Investeer in een goede lunch: ‘brood’nodig om de rest van je dag door te komen én het moment om ook wat groenten in je maaltijd te smokkelen, wil je aan je dagelijkse portie komen.

6. Kies voor een licht avondmaal: niet te laat en niet te zwaar, dat zijn de sleutelwoorden voor je spijsvertering. Én je calorieverbranding.

7. Drink voldoende water: een klassieker, maar nog steeds is voldoende water drinken essentieel om je vochtbalans in evenwicht te houden én je gewicht te controleren.

8. Snoep gezond: de verleiding is groot om te grijpen naar snelle suikers. Maar die suikers doen verlangen naar nóg meer suiker. Geen goed idee dus als je gewicht wilt verliezen.

Een handig overzicht van Lynns 8 Samen-slank-vuistregels, om op je koelkast te hangen? 🙂 We bundelden ze hier voor jou!

 

Stap voor stap

Lynn De Merlier: “In mijn praktijk zie ik dagelijks mensen die al heel wat (crash)diëten achter de rug hebben. Maar die diëten zijn echt uit den boze; er zit niet voor niets het woord ‘crash’ in. In feite crasht je lichaam op den duur volledig met zo’n drastische aanpak. Je bouwt op die manier tekorten op, wat ten koste gaat van je (spier)kracht en uiteindelijk je immuunsysteem. Je wordt sneller ziek en je energie is vaak ver te zoeken. Om van het gevreesde jojo-effect nog maar te zwijgen.

Daarom adviseer ik altijd om stap voor stap aan de slag te gaan.

Een paar gouden adviezen:
  • Implementeer niet alles in een keer: dat zou te drastisch zijn voor je lichaam. Begin met 1 tip, bouw dat op en geef het vooral wat tijd. Eens je daaraan gewoon bent, neem je er een volgende tip bij.
  • Slechte gewoontes stilaan ombuigen en afbouwen: als je vroeger wekelijks drie zakken chips naar binnen speelde, dan is het niet haalbaar om plots helemaal geen chips meer te eten. Bouw het geleidelijk af: eet bijvoorbeeld maar een keer per week een klein zakje chips. Zo geef je je lichaam de kans om eraan te wennen, en jezelf om het vol te houden.
  • Kom uit je comfortzone: onbekend is onbemind. Breek uit je gewone routine en geef andere voedingsmiddelen, die je nog niet kende, eens de kans in je menu. Maar forceer niets. Het heeft geen zin om dingen te eten die je niet lust, enkel en alleen omdat ze gezond zijn.
  • Varieer voldoende: eentonigheid is altijd en overal een dooddoener, zeker ook in je eetgewoonten. Investeer wat tijd, nadat je wat nieuwe lekkere, gezonde dingen ontdekt hebt, om ze op te schrijven en daarmee een gevarieerd weekmenu samen te stellen. Op die manier ga je ook gerichter winkelen en grijp je minder snel naar makkelijke, vaak ongezonde, dingen.”

Met dank aan Lynn De Merlier.

 

Slanke en gezonde recepten om van te smmmullen

(klik op de foto en ontdek heel wat lekkers!)

tips goed in je vel
Foto: Libelle Lekker

Meer slanke artikels lees je hier:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content