Jojo-effect: wat is het nu weer (en hoe voorkom je het tijdens het afvallen)?

Jojo-effect: wat is het nu weer (en hoe voorkom je het tijdens het afvallen)?
Getty Images

Flink diëten en afslanken, maar ook razendsnel bijkomen daarna: het jojo-effect is een welbekend fenomeen. De diëtiste vertelt hoe het in z’n werk gaat, én we geven je graag tips om op een gezonde manier af te vallen.

Wat is dat, het jojo-effect?

Diëtiste Fran Timmermans: “Val je snel af, dan verlies je kilo’s in de vorm van vet- en spiermassa. Tijdens het afvallen vertraagt je metabolisme ook omdat je lichaam het plots met minder calorieën moet doen. Het weet immers niet of dit een tijdelijk of blijvend dieet is, waardoor het spaarzaam omgaat met calorieën. Zo wapent jouw lichaam zich tegen een tekort aan voedsel.

Ga je na je dieet weer evenveel eten als voordien, dan kom je snel weer bij. Je metabolisme verbrandt de calorieën namelijk niet even snel als je ‘oude’ lichaam met als gevolg dat je bijkomt in vetmassa, maar niet in spiermassa. Zo beland je in de vicieuze jojo-cirkel.”

Hoeveel calorieën per dag?

Gemiddeld mag een vrouw die een dieet volgt zo’n 1500 calorieën per dag opnemen. Afhankelijk uiteraard van je startgewicht en werk, raadt de diëtiste aan om zo’n 250 calorieën te behouden voor het ontbijt, 400 voor de lunch en zo’n 500 à 550 voor de avondmaaltijd. Zo heb je nog zo’n 300 calorieën over voor tussendoortjes.

Het jojo-effect doorbreken

Jojo je al een tijdje, en is het volgens jou hoog tijd om dat jojo-effect te doorbreken? Met deze tips kun je het tegengaan.

1. Val langzaam af

Langzaam afvallen en je lichaam niet laten merken dat je te weinig calorieën opneemt, is erg belangrijk. Eet minstens 1200-1300 calorieën per dag en probeer niet meer dan een halve kilo per week kwijt te spelen. Zo blijft je stofwisseling op de normale manier werken. De langste weg is misschien de moeilijkste omdat je niet snel resultaat ziet, maar het is wél de meest effectieve omdat de kilo’s voor lange tijd wegblijven.

2. Hou je goede gewoontes vol

Probeer je gezondere eetpatroon niet te zien als een afvalrace, maar als een goede stap richting een nieuwe levensstijl. Herval niet in slechte gewoontes, want die zullen je razendsnel terug doen aankomen.

3. Beweeg!

Dat bewegen een erg belangrijke stap is tijdens het afvallen, hoeven we je vast niet te vertellen. Toch benadrukken we graag dat het heel belangrijk is om te blijven bewegen, wil je je gezond gewicht behouden. De Wereldgezondheidsorganisatie raadt minstens 30 minuten per dag aan. Sporten maakt je lichaam sterker, én het is goed voor je geest. Je voelt je beter in je vel, en dat is voor velen de grootste motivatie om ervoor te blijven gaan.

4. Drink voldoende water

Ook voldoende water drinken helpt om op gewicht te blijven en niet te gaan jojoën. Drink minstens 1,5 liter per dag: vooral na het sporten en voor de maaltijd. Zo voel je je sneller verzadigd.

Meer tips om rustig af te vallen zonder crashdieet, lees je hier.

Las je deze artikels al?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes! 

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)