Vaginale droogheid: welke oplossingen zijn er?

Vaginale droogheid: welke oplossingen zijn er?

Rond vaginale droogheid heerst nog steeds een groot taboe. Enorm veel vrouwen hebben er last van, maar durven er niet altijd over te praten. Zelfs niet met hun partner of gynaecoloog.

Logisch dat je zo’n kwaaltje niet aan de grote klok hangt, maar nochtans zou zo’n gesprek met de dokter of gynaecoloog soelaas kunnen bieden. Er bestaan namelijk oplossingen voor een droge vagina die écht werken.

Wat is vaginale droogheid?

Bij vaginale droogheid is het evenwicht van je vaginale flora verstoord, met een branderig gevoel, irritatie en jeuk tot gevolg. Het gevolg? Zo kun je last krijgen van pijn tijdens het vrijen, irritaties of bloedingen tijdens of na de gemeenschap én meer risico lopen op infecties daar beneden.

Mentale impact

Het kwaaltje is dus allesbehalve aangenaam. Want naast het fysieke aspect, is er ook het mentale: als vrouw twijfel je aan jezelf omdat je moeilijker opgewonden lijkt te geraken, wat ook je seksleven in een dipje kan brengen. Dat kan dan weer voor onzekerheden of zelfs strubbelingen in een relatie zorgen.

Oorzaken van vaginale droogheid

Deze oorzaken kunnen aan de basis liggen van een te droge vagina:

1. De overgang en menopauze

Je vagina staat volledig onder invloed van hormonen. Je leven lang krijgt ze voldoende oestrogenen, waardoor het slijmvlies dik is, de zuurtegraad op peil blijft en bacteriën weinig tot geen kans krijgen om infecties te veroorzaken. Tijdens de overgang daalt de oestrogeenproductie, waardoor je vagina dunner, minder soepel en droger wordt. Dat hormonale onevenwicht kan voor droogheid zorgen.

2. De menstruatie

Niet alleen vrouwen in de overgang kunnen te maken krijgen met vaginale droogte. Ook tijdens je menstruatie kan het voorkomen: drie dagen voor en drie dagen erna om precies te zijn. Dat komt door schommelingen in de hormoonhuishouding. De eerste dagen na de menstruatie is de hoeveelheid oestrogeen laag, in het midden van de cyclus (rond de eisprong) is er een piek en na de piek neemt het oestrogeengehalte weer af.

3. De bevalling

Enorm veel vrouwen die net bevallen zijn, ondervinden last van vaginale droogte. Het duurt enkele weken tot soms maanden vooraleer het evenwicht opnieuw is hersteld. Logisch, want er is heel wat gaande in je lichaam als je een kindje op de wereld hebt gezet. Als je borstvoeding geeft, kan het herstel bovendien iets langer duren door een tijdelijk verminderde oestrogeenproductie.

4. Intieme hygiëne

Wist je dat zeep de natuurlijke zuurtegraad van je vagina aantast? Was ze dus niet zomaar met warm water en zeep, want dat werkt schimmelinfecties én droogte in de hand. De vagina is zelfreinigend, waardoor een beetje lauw water en eventueel een speciale intieme zeep volstaan.

PS Ook zwembadchemicaliën, waspoeders, geparfumeerd toiletpapier, tampons of maandverband kunnen het evenwicht in je vagina verstoren. Let hier dus mee op.

5. Bepaalde ziektes, medicijnen en producten

Sommige geneesmiddelen (zoals antidepressiva, antihistaminica en diuretica) en ziektes (zoals endometriose, diabetes, een hoge bloeddruk of bepaalde nieraandoeningen) kunnen een invloed hebben op de vochtafscheiding van de vaginawand, net als bepaalde medische behandelingen zoals chemotherapie of anti-oestrogenen die gebruikt worden tijdens een borstkankerbehandeling.

6. Roken en alcohol

Roken en overmatig alcoholgebruik is nefast voor je lichaam en dus ook voor je vagina. Als je last hebt van vaginale droogte, is het dus des te meer aangeraden om ermee te stoppen.

7. Spanningen, stress en vermoeidheid

Ook emotionele factoren kunnen aan de basis liggen van vaginale droogte, denk maar aan spanningen, stress en vermoeidheid. Het lichaam scheidt minder vocht af en ook de ogen en mond kunnen droog aanvoelen.

Oplossingen voor vaginale droogheid

Nu je weet vanwaar het ongemak kan komen, zijn er deze oplossingen die zeker het proberen waard zijn:

1. Glijmiddel

Glijmiddel is een makkelijke, erg toegankelijke en instant manier om je vagina te bevochten. Het wordt vooral tijdens het vrijen gebruikt. Tegenwoordig is er ontzettend veel keuze, ook als je vagina extra gevoelig is. Kies in dat geval voor eentje zonder chemische toevoegingen. Breng het glijmiddel zowel in- als uitwendig aan.

Let op: een glijmiddel op oliebasis wordt best niet gebruikt in combinatie met een condoom. De stevigheid ervan kan zo namelijk worden aangetast.

2. Hormonen

Hormonen in de vorm van tabletten worden voorgeschreven door je dokter of gynaecoloog. Ze bevatten oestrogenen en worden dikwijls ingenomen door vrouwen die veel last ondervinden van de overgang (denk maar aan opvliegers, vermoeidheid en stemmingswisselingen). Hormoontherapie kan daarom ook helpen tegen vaginale droogheid, maar weet wel dat het wat bijwerkingen met zich kan meebrengen. Van zodra je geen tabletten meer neemt, kunnen de klachten bovendien terugkomen.

PS Houdt de droogheid aan? Dan krijg je wellicht een te lage dosis. Ga zeker eens langs bij je dokter of gynaecoloog.

3. Lokale hormoontherapie

Je kunt ook voor lokale hormoontherapie kiezen, via crèmes, gels of vaginale tabletten die je in de vagina brengt. Ze geven oestrogenen af die door het vaginale slijmvlies worden opgenomen. Hierdoor wordt het weer dikker, vochtiger en elastischer. Door de lokale werking heb je minder kans op bijwerkingen.

4. Laserbehandeling

Eén van de nieuwste oplossingen tegen vaginale droogheid, is een laserbehandeling. Hier wordt de vaginawand ‘gelaserd’ om de huid te stimuleren en te regenereren. Tijdens de behandeling worden gecontroleerde ‘brandwondjes’ gemaakt die tijdens het natuurlijk herstelproces nieuw collageen aanmaken. Dit zorgt ervoor dat de vaginale wand elastischer en minder droog wordt.

5. Een uitgebreid voorspel

Het klinkt voor de hand liggend, maar als je last hebt van vaginale droogheid tijdens het vrijen, neem dan uitgebreid de tijd om opgewonden te geraken. Bespreek met je partner wat je fijn vindt, ontspan je en geniét, want zo produceert je lichaam vanzelf een natuurlijk glijmiddel waardoor seks een pak aangenamer wordt.

PS Wist je dat regelmatig vrijen de intensiteit van vaginale droogte kan verminderen? Omdat je regelmatig opgewonden bent, blijven de bekkenorganen voldoende nat en dat verbetert de bevochtiging.

6. De juiste voeding

Naast het drinken van voldoende water (dehydratatie is immers nooit goed en komt vaginale droogte zeker niet ten goede), kun je rekening houden met wat je op het menu zet.

  • Omega 3-vetzuren zorgen voor een natuurlijke bevochtiging van je vagina. Je vindt het o.a. in zalm, sardienen, haring, pompoen en zonnebloempitten.
  • In o.a. peulvruchten (sojabonen, kikkererwten, linzen, …), lijnzaad en soja vind je fyto-oestrogenen. Dat zijn plantaardige stoffen die werking van oestrogeen nabootsen en kunnen helpen om je hormoonspiegel meer in balans te krijgen. Baat het niet, dan schaadt het niet!

Doorbreek het taboe

Vaginale droogte is dus zeker geen kwaaltje om mee te blijven lopen. Zet je gêne opzij en stap ermee naar een vertrouwde dokter of gynaecoloog. Ze krijgen bijna dagelijks te maken met vrouwen die er last van hebben, waardoor je je zeker niet ongemakkelijk moet voelen. Wie weet ben je er zomaar vanaf, wat je leven een stuk aangenamer zal maken!

Coverbeeld: Getty Images

Dit vind je vast ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)