Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Voor de durvers: ijsberen!

Door Isabelle Ignoul

Krijg jij maar niet genoeg van de koude? Trotseer jij met gemak deze vriestemperaturen? Dan is het misschien een goed idee om je winterse enthousiasme naar een hoger niveau te tillen. De winter – en zeker januari – is traditioneel ook de periode bij uitstek voor… ijsberen.

Je kent ze wel, de durvers die zich hartje winter in de koude zee of andere plassen storten. Goed gek, denken we weleens. Maar zo gek is ijsberen helemaal niet. Meer nog: het is zelfs erg gezond, zeggen specialisten.

Ijsberen, gezonder dan je denkt

Je zou het niet meteen denken wanneer je de enthousiaste ijsberen in zwembroek in het koude water ziet duiken, maar het heeft heel wat voordelen voor je gezondheid:

  • Je bouwt een natuurlijke weerstand op tegen koude en winterkwaaltjes.
  • Het versterkt de ademhaling en de bloedsomloop.
  • Bewegen in het water heeft een ontspannend effect.
  • Regelmatig zwemmen (in koud water) remt volgens onderzoek in zekere mate het verouderingsproces af.

En daar worden we helemaal enthousiast van, niet?

Duik erin!

Ben je helemaal overtuigd en wil je eens gaan ijsberen? Dan is het hoog tijd om je zwempak- of broek aan te trekken, want in deze periode kun je op verschillende plaatsen je grenzen verleggen:

Nog wat belangrijke tips: Let op voor onderkoeling en ga nooit alleen zwemmen in het koude water. We raden je ook aan om goed op te warmen voordat je gaat zwemmen, zodat je spieren niet verkrampen. En tot slot: ga na je zwembeurt niet té snel onder de warme douche staan, want dan mis je net het gezonde effect van ‘het ijsberen’.

Bron: zwemfed.be

Meer lezen?