Weg met die feestkilo’s: kleine aanpassingen, snel resultaat

Weg met die feestkilo's: kleine aanpassingen, snel resultaat
Getty Images

Iets te veel rode wijn gedronken de voorbije weken? Of met volle teugen genoten van de kroketjes op tafel? Dan wil je misschien nu wel die extra feestkilo’s onder handen nemen. Dat doe je makkelijk met enkele kleine aanpassingen tijdens het koken!

Zo raak je die feestkilo’s kwijt

Meer verbruiken

Voedingsmiddelen leveren ons lichaam de energie die het nodig heeft om te kunnen functioneren. Die energie wordt uitgedrukt in calorieën (of kilocalorieën, afgekort kcal).  Krijg je meer calorieën binnen dan je verbruikt? Dan worden ze opgeslagen als lichaamsvet en kom je bij. Wil je afvallen, dan moet je dus meer calorieën verbruiken dan je binnenkrijgt. Je hoort het goed: minder calorieën eten én meer calorieën verbruiken. Dat doe je door te bewegen en gezond te eten.

Kies voor gezond

Wie minder calorieën eet, eet niet per definitie gezond. Een ronde koffiekoek met rozijnen (347 kcal) levert ongeveer evenveel energie als een croque monsieur (360 kcal). Toch is het verstandiger om voor de croque te kiezen, omdat daar meer voedzame stoffen in zitten. Ga dus steeds voor de gezonde keuze en kijk uit voor ‘lege calorieën’: alcohol, suiker en frisdrank bevatten wel calorieën maar bijna geen vitaminen, mineralen of voedingsvezels.

11x minder calorieën, evenveel smaak

  • Olie, boter en vetstoffen geven in het algemeen veel smaak, maar ook veel calorieën. Met mate gebruiken dus.
  • In een pan met antiaanbaklaag heb je veel minder vetstof nodig.
  • Vervang de mayonaise in dressings en dipsausjes door magere yoghurt.
  • Gebruik verse kruiden en specerijen in je gerechten. Ze geven extra smaak en dat zonder extra calorieën.
  • Kies een lichte variant van onze Belgische lekkernij en bereid je frietjes in de oven of airfryer. Of kies voor een puree, maar dan zonder die klont boter en eidooier.
  • Kies voor kipfilet zonder vel, een mager stukje varkensvlees of een slanke vegetarische variant.
  • Vervang gemengd gehakt door puur gehakt of kippengehakt.
  • Zet eens vaker vis op het menu.
  • Stoom je groenten in plaats van ze te stoven. Daar komt geen vetstof aan te pas.
  • Ook de oven is een goede bondgenoot als je op je lijn let: je hoeft dan veel minder bereidingsvet te gebruiken.
  • Volkorenproducten (brood, pasta, rijst …) geven je langer een verzadigd gevoel en je eet er meestal minder van.
  • Ontbijt gezond. Met deze recepten blijf je alvast langer verzadigd.

Goed nieuws: je mag lekker blijven eten!

Als je bovenstaande tips toepast op wat je doordeweekse menu, dan kun je snel wat kilootjes kwijtspelen. Om je op weg te helpen, vind je hier alvast wat recepten voor lekkere klassiekers licht bereid. Smakelijk!

Libelle’s Fitplan

Gezond eten en voldoende bewegen gaan hand in hand. Heb je nog een duwtje in de rug nodig? Dan komt Libelle’s Fitplan, samengesteld met fitcoach Delphine Steelandt, als geroepen!

  • Het Fitplan bevat twaalf work-outvideo’s die je makkelijk thuis kunt meevolgen, met haalbare bewegingsvormen die je uithouding flink opkrikt. En laat dat nu de grootste troef zijn van ons Fitplan: samen bouwen we je conditie in één maand rustig op, waardoor je het langer volhoudt en blessures voorkomt.
  • Daarnaast krijg je vier superhandige oefenschema’s om af te printen, motiverende tips en zoveel meer.
  • Als kers op de taart kun je vier weken lang onze allerbeste sporttips en work-outvideo’s rechtstreeks in je Facebook Messenger ontvangen.

Zin om vanaf 10 januari je sportiefste beentje voor te zetten? Dan vind je hier alvast meer info!

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)