Weg met die feestkilo’s: kleine aanpassingen, snel resultaat

Weg met die feestkilo's: kleine aanpassingen, snel resultaat
Getty Images

Iets te veel rode wijn gedronken de voorbije weken? Of met volle teugen genoten van de kroketjes op tafel? Dan wil je misschien nu wel die extra feestkilo’s onder handen nemen. Dat doe je makkelijk met enkele kleine aanpassingen tijdens het koken van je favoriete gerechten.

Zo raak je die feestkilo’s kwijt

Meer verbruiken

Voedingsmiddelen leveren ons lichaam de energie die het nodig heeft om te kunnen functioneren. Die energie wordt uitgedrukt in calorieën (of kilocalorieën, afgekort kcal).  Krijg je meer calorieën binnen dan je verbruikt? Dan worden ze opgeslagen als lichaamsvet en kom je bij. Wil je afvallen, dan moet je dus meer calorieën verbruiken dan je binnenkrijgt. Je hoort het goed: minder calorieën eten én meer calorieën verbruiken.

Kies voor gezond

Wie minder calorieën eet, eet niet per definitie gezond. Een ronde koffiekoek met rozijnen (347 kcal) levert ongeveer evenveel energie als een croque monsieur (360 kcal). Toch is het verstandiger om voor de croque te kiezen, omdat daar meer voedzame stoffen in zitten. Ga dus steeds voor de gezonde keuze en kijk uit voor ‘lege calorieën’: alcohol, suiker en frisdrank bevatten wel calorieën maar bijna geen vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

11x minder calorieën, evenveel smaak

  • Olie, boter en vetstoffen geven in het algemeen veel smaak, maar ook veel calorieën. Met mate gebruiken dus.
  • In een pan met antiaanbaklaag heb je veel minder vetstof nodig.
  • Vervang de mayonaise in dressings en dipsausjes door magere yoghurt.
  • Gebruik verse kruiden en specerijen in je gerechten. Ze geven extra smaak en dat zonder extra calorieën.
  • Kies een lichte variant van onze Belgische lekkernij en bereid je frietjes in de oven. Of kies voor een puree, maar dan zonder die klont boter en die eidooier.
  • Kies voor kipfilet zonder vel of een mager stukje varkensvlees.
  • Vervang gemengd gehakt door puur gehakt of kippengehakt.
  • Zet eens vaker vis op het menu.
  • Stoom je groenten in plaats van ze te stoven.
  • Ook de oven is een goede bondgenoot als je op je lijn let: je hoeft dan veel minder bereidingsvet te gebruiken.
  • Volkorenproducten (brood, pasta, rijst …) geven je langer een verzadigd gevoel en je eet er meestal minder van.

Goed nieuws: je mag lekker blijven eten!

Als je bovenstaande tips toepast op wat je doordeweekse menu, dan kun je snel wat kilootjes kwijtspelen. Om je op weg te helpen, vind je hier alvast wat recepten voor lekkere klassiekers licht bereid. Smakelijk!

Probeer je ook minder suiker te eten?

Wij helpen je graag verder met het ‘minder-suiker-plan’ van Libelle. Met de hulp van experts stelden we zorgvuldig een plan van 30 dagen samen, waarmee je op een gezonde manier leert omgaan met suiker. Doel? Een gezonder leven, met minder suiker.

Ook lief voor je lijn

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)