15 tips om gezond en snel af te vallen

15 tips om gezond en snel af te vallen
Getty Images

Nog snel een crashdieet inplannen om die laatste kilo’s weg te krijgen is geen goed idee. Meer zelfs, afvallen doe je maar beter op een gezonde, geleidelijke manier. Wij geven je 15 pasklare én haalbare tips om verantwoord te vermageren.

Verwacht geen wonderen

Gezond eten en meer bewegen zijn de sleutel tot een succesvol dieet. Wonderdiëten bestaan niet. Zorg er dus voor dat je niet onmiddellijk te hoge verwachtingen hebt. Je zult niet plots vijf kilo minder wegen, maar die ene kilo is al een goed begin, toch?

Geen maaltijden overslaan

Eet zes maaltijden per dag: drie hoofdmaaltijden en drie gezonde tussendoortjes. Maaltijden overslaan is geen goed idee omdat je dan gegarandeerd gaat beginnen knabbelen. Wanneer je op vaste tijdstippen eet, heb je meer controle over je eetpatroon.

Andere manier van koken

Koken zonder vet is mogelijk. Stoom, pocheer of grill je vlees en vis. Er bestaan zoveel manieren om ingrediënten klaar te maken. Begin met bijvoorbeeld twee keer per week vetloos te koken. Je zult het verschil snel merken.

Begin te bewegen

Beweeg elke dag een halfuur. En nee, dat wil niet zeggen dat je onmiddellijk een fitnessabonnement moet nemen want bewegen kan je eenvoudig in je dagelijks leven integreren. Neem wat vaker de trap, ga met de fiets naar je werk of maak op het werk een wandeling na je lunch. Begin bij het begin.

Water drinken

Drink veel waterWater drinken bevordert de stofwisseling en helpt bij het verbranden van vet. Vind je gewoon water niet zo lekker? Dan kun je infused water drinken! Doe een aantal druppeltjes citroen in je glas en je krijgt onmiddellijk een andere smaak.

Op tijd rechtstaan

Sta recht of wandel rond als je ergens moet wachten. Wist je dat je 50 calorieën verbruikt  als je 15 minuten rondwandelt?

Stevig ontbijten

Sla het ontbijt niet over. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en het zet de verbrandingsmotor van je lichaam in gang. Een stevig ontbijt met fruit, volkorenbrood en een zuivelproduct helpt je bij het afvallen.

Potten blijven op het fornuis

Zet je potten en pannen niet op tafel maar laat ze op het fornuis staan. Mensen zijn namelijk sneller geneigd om meer te eten als de kookpotten voor hun neus staan.

Voldoende slapen

Slaap 8 uur per nacht. Te weinig slaap maakt je moe en doet je sneller grijpen naar ongezonde voedingsmiddelen. Van te veel slaap word je dan weer lui en ga je minder bewegen.

Kruiden als smaakmaker

De juiste kruiden kunnen vette sauzen vervangen zonder dat je gerecht aan smaak verliest. Ook dressings zijn een goed alternatief.

Kook vooral zelf

Ga niet te vaak uit eten en vermijd lunchen in de cafetaria van je werk. Wanneer je je eigen maaltijden thuis bereidt, heb je meer controle over de porties. Bovendien weet je op die manier perfect hoeveel calorieën jouw maaltijd bevat. Dit zal je helpen bij jouw doel om te vermageren.

Weet wat je eet

Hou een dieetdagboek bij. Schrijf dagelijks op wat je eet en je zal versteld staan van de hoeveelheid voedsel die je dagelijks naar binnen speelt. Het bijhouden van een dieetdagboek zorgt ervoor dat je bewuster omgaat met eten en sneller afslankt.

Niet te snel

Eet langzaam. Pas na twintig minuten sturen je hersenen het signaal door dat je verzadigd bent. Hoe sneller je eet, hoe meer calorieën je opneemt.

Rustig aan

Wees niet te streng voor jezelf. Het kan geen kwaad om in het weekend je favoriete gerecht of dessert te eten. Zie het als een beloning voor al het harde werk dat je in de week levert.

Samen afvallen

Zoek een dieetbuddy. Vermageren is makkelijker als je het samen doet. Je zal minder geneigd zijn om op te geven en op moeilijke momenten kunnen jullie elkaar motiveren.

Meer inspiratie?

Deze gezonde én snelle salade met kip helpt je alvast goed op weg:

Zou je graag wat minder suiker eten?

Dan hebben wij het perfecte plan voor je uitgewerkt! Het ‘minder-suiker-plan’ helpt je om in een periode van 30 dagen langzaamaan af te kicken van suiker. Het plan werd opgesteld met de hulp van verschillende experts. Op die manier krijg je de juiste begeleiding én ben je zeker van duurzame veranderingen voor je gezondheid. Het proberen waard!

Las je deze artikels al?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes! 

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)