Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Wereld Diabetes Dag: zo blijf je diabetes een stapje voor

Door De Redactie

Vandaag is Wereld Diabetes Dag. Een dag waarop het extra belangrijk is om even stil te staan bij de steeds vaker voorkomende aandoening.

Hoge cijfers

Naar schatting kampt 8% van de Belgische bevolking met diabetes of suikerziekte, een chronische aandoening waarbij het bloedsuikergehalte verhoogd is.

Vroeger was diabetes gewoon suikerziekte: als je het had, kon je maar beter geen suiker eten. Nu hebben onderzoekers ontdekt dat diabetes niet alleen met suiker te maken heeft, maar ook met andere factoren, waaronder cholesterol.

Bij mensen met diabetes kan het lichaam de suikerspiegel niet in balans houden. Normaal gesproken worden de koolhydraten uit onze voeding, zoals aardappelen en pasta, in onze maag en darmen opgesplitst in kleine suikerdeeltjes. Die komen in het bloed terecht, en daar haalt het lichaam energie uit.

Omdat te veel suiker in het bloed niet goed is, maakt ons lichaam insuline aan. Dat is een hormoon uit de alvleesklier dat ervoor zorgt dat die suikerdeeltjes in de cellen terechtkomen. En daar gaat het mis bij diabetespatiënten: hun lichaam maakt te weinig of zelfs geen insuline aan.

Vaak zijn mensen met diabetes ook minder gevoelig voor de insuline die er nog wel is: hij doet zijn werk niet meer. De suiker kan dan niet weg en hoopt zich op in het bloed. En dat is gevaarlijk.

Nog steeds onbekend

De ziekte is nog onbekend bij velen, dit terwijl heel wat mensen een vrij hoog risico lopen om vroeg of laat diabetes te krijgen. Daarom is het belangrijk om je preventief te laten testen en om de aandoening zelf een stapje voor te zijn. En dat doe je zo:

Pasklare tips:

1. Bewegen is de boodschap

Hoe banaal en hoe eenvoudig de boodschap ook is, het risico op diabetes beperken start met voldoende bewegen. Daarom moet je niet plots in een verhoogd tempo gaan sporten, het zit ‘m namelijk in de kleine dingen. Verander je gewoontes door vaker te wandelen of bijvoorbeeld vaker de trap te nemen in plaats van de lift. Als je alles op een rijtje zet, zijn er heel wat dingen die je kunt doen om meer te bewegen.

2. Gezond en gevarieerd eten

Alles begint met een gezonde levensstijl. Probeer jezelf een manier van leven en eten aan te meten waarbij jij je goed voelt. Dat kan even tijd vergen, maar achteraf pluk je er de vruchten van.

3. Overgewicht overboord

Het is jammer genoeg een feit dat het risico op diabetes hoger is bij mensen met overgewicht. Moet je daarom op een streng dieet? Neen, absoluut niet. Begin alvast met het vorige puntje in acht te nemen door te starten met een gezonde levensstijl. Laat je eventueel begeleiden door een coach of voedings- en dieetkundige.

4. Roken vermijden

Ook dit is geen nieuwtje. Stoppen met roken is op alle vlakken goed voor je gezondheid, ook het risico op diabetes verlaagd erdoor. Binnenkort, als voornemen voor het nieuwe jaar?

“Ze zweten en trillen, ze prikken insuline. Ze zijn gewoon zoals jij, ze zijn gewoon niet zorgenvrij”

Zing mee met ‘Suikerzoet’

“Ze zweten en trillen, ze prikken insuline. Ze zijn gewoon zoals jij, ze zijn gewoon niet zorgenvrij”. Naar aanleiding van Wereld Diabetes Dag brachten acteur Jan Van Looveren en zangeres Eva de Roovere een duet uit: ‘Suikerzoet’. De tekst gaat over de dagelijkse obstakels in het leven van diabetespatiënten, zoals bloedprikken, spuiten zetten en koolhydraten tellen. Want vandaag de dag zijn er nog heel wat vooroordelen die kinderen en hun ouders moeten trotseren.

En met die vooroordelen wordt ook Jan geconfronteerd, als vader van twee kinderen met diabetes type 1: “We hopen dat het diabeteslied verspreid zal worden via sociale media, zodat meer mensen geïnformeerd zijn en onze patiënten zich beter in hun vel voelen.”

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

‘Suikerzoet’ kun je nu beluisteren op iTunes en Spotify. De opbrengst gaat naar VDKA (Vlaamse Diabetescentra voor Kinderen en Adolescenten) en naar Hippo & Friends.

Bron: Wereld Diabetes Dag en Hln.be – Beeld: Getty Images

Las je deze andere gezondheidsweetjes al?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!