5x zó gezond zijn zonnebloempitten (en dit maak je ermee!)

5x zó gezond zijn zonnebloempitten (en dit maak je ermee!)
Getty Images

Zonnebloempitten bieden je het beste van twee werelden: ze zijn lekker, maar bovenal ook heel gezond. Waarom precies, en wat je ermee kunt maken? Dat lees je hier.

De gezondheidsvoordelen van zonnebloempitten

Zonnebloempitten vormen eigenlijk de zaden van de zonnebloem die geoogst, gedroogd en vervolgens heerlijk zijn als tussendoortje, in zelfgebakken brood, koekjes, een salade of ander lekkers. En dat is maar goed, als je leest welke voordelen ze met zich meebrengen:

1. Ze zitten boordevol voedingsstoffen

Zonnebloempitten zitten tjokvol vitamine B en E, magnesium, koper en selenium. Deze voedingsstoffen zijn soms moeilijker te vinden in onze dagelijkse voeding, waardoor ze een mooi extraatje vormen.

Bovendien bevatten zonnebloempitten veel antioxidanten: ze neutraliseren schadelijke deeltjes in je lichaam die cellen kunnen beschadigen. Het selenium stimuleert de werking van je lever die makkelijker giftige afvalstoffen in je lichaam zuivert.

2. Ze verlagen je cholesterol

De plantaardige stoffen fytosterolen in zonnebloempitten helpen je cholesterol verlagen, om de simpele reden dat ze structureel vergelijkbaar zijn met het type cholesterol dat slecht is voor je lichaam (LDL). Als je de pitjes eet, concurreren ze met dat cholesterol voor opname in je spijsverteringskanaal.

3. Ze verkleinen de kans op hart- en vaatziekten

De goede, onverzadigde vetten in zonnebloempitten zijn lief voor je hart en bloedvaten, aangezien ze een positieve invloed hebben op de vetten die circuleren in je bloed. De gezondheid van je cholesterol, hart en bloedvaten gaan daarbij hand in hand.

4. Ze beschermen je hersenen

De vitamine E die de zaden zo rijkelijk bevatten, zijn belangrijke vitamines en antioxidanten die je hersenen beschermen. Bovendien zitten ze bomvol choline, een stofje dat een grote rol speelt bij het geheugen.

5. Ze geven je een verzadigd gevoel

Ze bevatten erg veel plantaardige eiwitten, gezonde vetten en vezels, waardoor ze je verzadigd houden. Met andere woorden: je hebt langer een voldaan gevoel, waardoor je minder snel honger krijgt en naar zoetigheden zult grijpen.

Waar koop je ze?

Zonnebloempitten zijn heel toegankelijk en zijn dikwijls te vinden in de supermarkt, maar wil je zeker een zakje of doosje scoren, ga dan even langs in een natuurwinkel. Online kun je ze natuurlijk ook bestellen.

Tip: kies altijd voor pure, onbewerkte zonnebloempitten die bij voorkeur al geschild zijn, want dat is beter voor je maag en darmen. De schil kan namelijk lastig te verteren zijn, en bovendien zijn ze een pak lekkerder zo.

Holland & Barrett, € 3,59 voor 500 gr.

Smullen van zonnebloempitten

Wentel ze in honing en rooster ze in de oven als voedzame, krokante snack, of ga aan de slag met de volgende recepten. Let op: eet, zoals alles, je zonnebloempitjes met mate, want ze bevatten een aanzienlijke hoeveelheid vetten en calorieën.

Bron: Women’s Health

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)