Afvallen met het keto-dieet: hoe werkt dat?

Afvallen met het keto-dieet: hoe werkt dat?

Wil je graag overtollige kilootjes kwijt, maar heb je geen tijd of zin om te gaan sporten? Dan is het keto-dieet misschien wel iets voor jou!

Wat is het keto-dieet?

Het keto- (of ketogeen) dieet is kort gezegd een koolhydraat- en suikerarm dieet. Jarenlang werd ons verteld dat we vetten moesten vermijden en meer moesten sporten om af te vallen, waardoor koolhydraten nu een groot deel uitmaken van ons eetpatroon. Wie veel sport, zal die wel verbranden, maar als je te veel koolhydraten opneemt, slaat je lichaam ze op als vet.

Zodra je minder koolhydraten gaat eten en meer vetten en eiwitten inneemt, schakelt je lichaam over op een andere energiebron, namelijk vet. Die omschakeling wordt ketose genoemd.

Ketose

Ketose betekent dat je lever keto-lichamen (of ketonen) gaat produceren die energie leveren wanneer je slechts een kleine hoeveelheid koolhydraten inneemt. In plaats van dat je lichaam koolhydraten verbrandt, zal het vet gaan verbranden. Hierbij is het wel belangrijk om voldoende gezonde vetten en eiwitten te eten. Je lichaam heeft voor sommige functies glucose nodig, maar aangezien die niet meer uit koolhydraten komen, maakt je lichaam dat zelf aan met behulp van aminozuren (eiwitten) en vetzuren (vetten).

De keto-griep

Aangezien je lichaam plots overschakelt op een andere energiebron dan koolhydraten, heeft het tijd nodig zich aan te passen. De eerste dagen van het keto-dieet voel je je vaak zwak, moe en heb je last van hoofdpijn. Die symptomen worden ‘keto-griep’ genoemd en verdwijnen na een paar dagen. Avocado, noten, vette vis, paddenstoelen en donkergroene bladgroenten (= elektrolyten) kunnen helpen om deze bijwerkingen te verminderen.

Plannen is de boodschap!

Redactrice Lynn: “Ik heb het keto-dieet geprobeerd en ben ervan overtuigd dat het écht werkt. Na één week was ik al bijna 1,5 kilogram afgevallen! Op het einde van die week stond er wel een familiefeest op de planning, waar ik ben gezwicht voor de kroketten en taart als dessert.

Het keto-dieet volgen vraagt dus zeker in het begin wat doorzettingsvermogen en het is ook even wat zoekwerk om uit te dokteren wat je wel en niet mag eten. Bovendien raad ik ook aan om een planning op te stellen van wat je gaat eten, want last-minute koken zónder koolhydraten is niet zo simpel.

Nederlandstalige keto kookboeken

1 Go Keto – Julie Van den Kerckhove

60 recepten, 30-dagenplan en 15-minuten work-out – € 25,99 via standaardboekhandel.be

2 Het keto-dieet – Martina Slajerova

150 recepten, uitgebreide lijst met geschikte voedingsmiddelen – € 22,50 via bol.com

3 Het keto-plan – Julie Van den Kerckhove

70 recepten, eenvoudige menuplannen en 12-stappenplan – € 25,99 via standaardboekhandel.be

4 Het keto-dieet compleet – Amy Ramos

75 recepten en maaltijdplan voor 14 dagen – € 18,50 via bol.com

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)