Peultjes op je bord: zo maak je ze éxtra lekker!

Peultjes op je bord: zo maak je ze éxtra lekker!

Bonen, linzen, erwten; je hebt peultjes in allerlei smaken en kleuren! Van roomwit, tot helderrood en zelfs zilvergroen. Het grote voordeel van deze smaakbommetjes is dat ze weinig vet bevatten, maar wel enorm rijk zijn aan eiwitten en tal van voedingsstoffen zoals vitamine B, ijzer en calcium. Hoog tijd dus om ze eens van dichtbij te bekijken!

Welke soorten zijn er?

De bekendste peultjes zijn ongetwijfeld de kikkererwten, linzen, tuinbonen en sojabonen. Maar om het overzichtelijk te maken, zetten we ze nog eens in een handig lijstje:

Groene, verse peulvruchten

zoals prinsessenbonen, snijbonen, doperwten

Gedroogde of geconserveerde peulvruchten

zoals bruine of witte bonenlinzen, kidneybonen en spliterwten

Sommige rekenen ook kiemgroenten, sojaproducten en pinda’s tot peulvruchten.

 

Hoe klaarmaken?

Hoe je de peultjes kunt bereiden, hangt af van de soort:

Verse peulvruchten

Die maak je op dezelfde manier klaar als andere groenten. Je kunt ze bakken, stomen, koken, etc.

Peulvruchten in blik of glas

Warm ze op volgens de bereidingswijze op het etiket.

Gedroogde peulvruchten

Als je kiest voor gedroogde peulvruchten, heb je iets meer tijd nodig. Je moet ze eerst weken, en daarna koken. Hoe?

  1.  Zet ze in een kom met water voor je gaat slapen, als je opstaat zijn ze dik en zacht, en ideaal om te verwerken!
  2. Na het weken, kan je de droge peulvruchten koken. De smaak wordt intenser als je krachtige tuinkruiden of geurige groenten aan het kookwater toevoegt.
  3. Tip: voeg geen zout toe aan het kookwater, daar wordt de schil hard van!

Wat doe je er nog allemaal mee?

Eens gekookt, zijn de mogelijkheden eindeloos! Prak ze tot een puree, of dipsausje,  of waarom maak je er eens geen koekjes van? Ook in een salade of stoofpotje smaken peultjes heerlijk! Nog enkele lekkere ideetjes:

Gezonde groene helden

  • Peultjes zijn rijk aan: koolhydraten, eiwitten, B-vitamines en mineralen.
  • Ze bevatten ook veel vezels, wat goed is voor je darmen.
  • Omdat peulvruchten barstensvol eiwiten, ijzer en B-vitamines zitten, zijn ze ook de ideale vleesvervanger. 
  • Bovendien bevatten ze weinig calorieën.

Zet ze dus maar extra vaak op het menu!

Ook interessant:

 

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)