Thuis sporten? Dit heb je nodig!

Thuis sporten? Dit heb je nodig!
Getty Images

We zitten nog steeds voornamelijk in ons kot, dus kunnen we die tijd maar beter nuttig besteden. Door te bewegen bijvoorbeeld. Sporten is prima voor zowel lichaam als geest, en kan op een laagdrempelige manier thuis, met of zonder gespecialiseerd sportmateriaal. Wat je nodig hebt om thuis te sporten, vertellen we je graag.

1. EEN YOGAMAT (EN -BLOK)

Yoga traint je lichaam, maar draagt ook zorg voor je geest. De perfecte combinatie voor velen, zo blijkt. Het grote voordeel is dat je er niet veel voor nodig hebt en je er ook perfect thuis mee aan de slag kunt. Meestal start je met een yogamatje, en eventueel een yogablok en -riempje.

Een yogamat is meestal zo’n 4 tot 6 mm dik, maar er bestaan ook dikkere varianten die bedoeld zijn voor yogasoorten die meer ondersteuning vragen.

Tip: heb je deze yogaspullen niet in huis en wil je toch testen of het wat voor jou is? Het kan ook op een gewone mat of een dikke handdoek, zolang je ervoor zorgt dat het niet gaat glijden. Een yogablok vervang je makkelijk door een (dik) boek en heb je een riempje nodig, dan kan een sjaal ook dienst doen.

2. GEWICHTEN

Er bestaan verschillende oefeningen die je gewoon doet met je eigen lichaamsgewicht, maar soms zijn gewichtjes leuk. Ze dagen je spieren wat meer uit en zijn ideaal voor krachttraining, om spiermassa te kweken, vet te verbranden of je botten en gewrichten te versterken. Er bestaan verschillende soorten gewichten, meestal tussen de 1 en de 10 kilo.

Tip: je hoeft niet meteen naar de winkel te hollen om gewichten te kopen. Probeer het gerust even uit met waterflesjes die je vult afhankelijk van het gewicht dat je nodig hebt.

3. EEN SPRINGTOUW

Neen, touwtjespringen is niet enkel voor kinderen. Het is de ideale manier om je conditie te verbeteren en je krijgt er strakkere benen en billen van. Zo’n springtouw neemt bovendien veel minder ruimte in dan een loopband of een crosstrainer.

Tip: een gewoon stuk touw, of zelfs een lange kabel die je hebt liggen, is zeker goed genoeg om mee te starten. Ben je overtuigd, dan kun je alsnog een springtouw in een vrolijk kleurtje kopen. Of eentje dat je sprongen telt!

4. EEN SLIDER

Planking is hot. En tegenwoordig zie je heel wat filmpjes voorbijkomen van mensen die tijdens het planken met hun voeten op sliders of sliding discs staan. Ze verhogen de intensiteit door bijvoorbeeld met de voeten richting de handen te sliden, met je achterwerk omhoog dus. Het ziet er best indrukwekkend uit! Er zijn uiteraard nog meer oefeningen die je met sliders kunt doen. Laat je goed informeren om blessures te voorkomen.

Tip: kun je niet wachten om je planking skills naar een hoger level te lichten, maar heb je geen sliding discs in huis? Een handdoek werkt net zo goed!

Handdoek plank in uit

Je buikspieren trainen en tegelijkertijd je huis schoon maken? Kan gewoon!💪 Welke poetsdiva moet dit even zien? Tag ze in een reactie.DE OEFENINGDe reguliere plank is een uitstekende oefening waar je onder andere je buikspieren mee traint. De ‘handdoek plank in uit’ is een gevorderde variant die je ook nog eens makkelijk thuis kunt uitvoeren.DE UITVOERINGNeem een plank houding aan. Je onderarmen steunen op de grond en je tenen op een opgevouwen handdoek, die je op een gladde ondergrond heb gelegd. Breng je heupen omhoog door je tenen richting je armen te bewegen. Span tijdens de hele beweging je buikspieren aan, om zo de druk op je onderrug te verlagen. Je kijkt naar de grond en houd het hoofd zo in een neutrale positie.

Posted by Personal Body Plan on Monday, March 26, 2018

5. AEROBIC STEP

Ja, we kennen de aerobic step misschien nog van de workout-video’s uit de jaren 80 en 90, inclusief foute pakjes. Het ziet er misschien simpel uit, maar dit eenvoudige bankje heeft heel wat voordelen in petto: step aerobics is goed voor je hart en longen, je verbrandt calorieën, je traint je spieren, je verbetert je coördinatie en evenwicht en je kunt op elk niveau starten.

Tip: eens proberen? Wedden dat je thuis ergens een trapje hebt (binnen of buiten) dat de juiste hoogte heeft?

6. EEN DIGITALE COACH

Nu er even geen sportlessen zijn en een personal trainer als knuffelcontact niet voor iedereen is weggelegd, is YouTube je nieuwe beste vriend. Een instructievideo volgen is namelijk een stuk leuker dan een reeks oefeningen doen gebaseerd op tekeningen in een boek. Yoga, aerobics, zumba of pilates, er zit vast ook wat bij voor jou! Probeer zo goed mogelijk op je houding te letten als je de oefeningen uitvoert. De online coach kan je motiveren en oefeningen aanreiken, maar verbeteren kan hij helaas niet.

Bronnen: Famme.nl, one.fit

MEER INFO OVER THUIS SPORTEN:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)