10 supergezonde voedingsmiddelen

10 supergezonde voedingsmiddelen
Superfood: variation of superfoods on wooden background

Niet roken, regelmatig bewegen en stress beperken. Dat zijn al enkele dingen die je kunt doen om je hart en bloedvaten in goede conditie te houden. Met gezonde voeding kun je ook heel wat bereiken. Deze tien voedingsmiddelen zijn goed voor je hart. Ze zitten namelijk boordevol antioxidanten, gezonde vetten en voedingsvezels.

Bosbessen en zwarte bessen.

Bessen zijn super gezond vanwege hun hoge gehalte aan antioxidanten. Antioxidanten zijn combinaties van vitaminen en mineralen die zorgen voor een gezonde stofwisseling. Ze beschermen je tegen vrije radicalen die schadelijk zijn voor cellen en weefsels. Deze radicalen spelen een rol in hartaandoeningen en kanker. Daarnaast zijn bessen rijk aan voedingsvezels en vitamine C, een andere antioxidant. Andere zoals braambessen, veenbessen, aardbeien en frambozen zijn ook zeker een goed alternatief.

Havermout

Een lekker bordje havermout als ontbijt is een goede start van je dag. Het is rijk aan verschillende vitaminen en mineralen, maar de beste eigenschap van havermout is dat het boordevol voedingsvezels zit. De vezels zijn belangrijk want ze verlagen de slechte cholesterol, een gezond cholesterolgehalte is nodig want het verkleint de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten.

Zalm

Lange tijd werd gedacht dat zalm niet zo gezond was aangezien er veel vet inzit. Tot ze ontdekten dat niet alle vetten zijn slecht voor je lichaam. Zalm bevat de zogenaamde onverzadigde vetten die voor een goede conditie van je hart en bloedvaten zorgen. Zalm en andere vette vissoorten zitten  vol met het omega 3 vetzuur. Dat helpt aderverkalking en hartritmestoornissen te voorkomen en verkleinen zo het risico op een hardstilstand.

Spinazie en andere groene groenten

Hoe groener, hoe gezonder. De kleur van deze groenten wordt namelijk bepaald door verschillende antioxidanten. Er zijn weinig groenten groener dan spinazie, maar andere alternatieven zijn broccoli en paksoi.

Pure chocolade

Het hoofdbestanddeel van pure chocolade is cacaopoeder. Cacao bevat stoffen die van nature in planten voorkomen. Ze beschermen tegen een hoge bloeddruk en de vorming van bloedklonters, dat verminderd de kans op een beroerte.

Sojaproducten

Soja is de enige plantaardige eiwitbron die alle essentiële aminozuren bevat. Verder is soja rijk aan gezonde en meervoudige onverzadigde vetten. Het zit ook nog eens vol met voedingsvezels, vitaminen en mineralen. Een echt gezond alternatief voor dierlijke eiwitbronnen dus.

Tomaten

Tomaten zijn rijk aan kalium, dat is belangrijk voor onder andere de geleiding van prikkels in het hart. Een ernstig te kort aan kalium kan hartritmestoornissen veroorzaken. De kleur van de tomaat is afkomstig van het antioxidant lyvopeen, het zou vernauwingen van bloedvaten voorkomen.

Noten en zaden

Noten zitten boordevol met onverzadigde verzuren. Gezonde vetten dus, hiernaast zijn noten nog eens rijk aan vitaminen C en E, antioxidanten die hart en bloedvaten beschermen tegen de schadelijke invloed van zuurstof. Een handje boordevol noten per dag is dus zeker geen slecht idee

Rode wijn

Één glaasje per dag kan geen kwaad. Rode wijn zou zelfs goed zijn voor je hart. Het bevat een antioxidant dat het cholesterol gehalte helpt verlagen en de vaatwanden beschermt. Geen fan van alcohol? Dan kun je zeker ook gewone blauwe druiven eten.

Olijfolie

Een gezonder alternatief voor boter is olijfolie. Het zit vol gezonde onverzadigde vetten die helpen bij het instant houden van een gezond cholesterolgehalte, maar ze zorgen ook voor een gezonde bloedsuiker spiegel.

Ook interessant:

 

 

 

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)