9 tips om je hart te beschermen

9 tips om je hart te beschermen

Goed voor jezelf zorgen is zo belangrijk. Denk daarbij zeker ook aan je hart. Want door te roken, te weinig bewegen of te ongezond eten, krijgt je hart het zwaar te verduren. Hou deze 9 tips in het achterhoofd:

Stop met roken

Het is nooit te laat om de sigaret af te zweren. Zodra je stopt met roken nemen de risico’s op hart- en vaataandoeningen meteen af. Zeker de moeite waard dus om een poging te wagen.

Blijf actief

Bewegen maakt  je bloedvaten elastischer en doet je bloeddruk dalen. Je hoeft daarom niet voor een marathon beginnen trainen: matige lichaamsbeweging is ook prima. Minstens een halfuur per dag stevig doorwandelen, joggen, fietsen, zwemmen,… kan al wonderen doen.

Aandacht voor voeding

Zorg voor een gezonde en gevarieerde voeding. Eet elke dag genoeg fruit en groenten en twee keer per week vis voor gezonde vetten. Vlees mag, maar liefst wit en mager. Ook zuivelproducten zoals kaas en melk eet je best mager. Let er ook op dat je de inname van suiker zo goed mogelijk probeert te beperken. Genieten mag, maar met mate.

Herken de symptomen

Leer de symptomen van een hartaanval of beroerte herkennen. Zo kun je niet alleen je eigen hart beschermen, maar ook dat van anderen.

Stress onder controle

Houd je stress onder controle. Zoek naar een evenwicht tussen inspanning en ontspanning. Wees actief, maar maak ook tijd om niets te doen en tot rust te komen. Ventileer je stress door erover te praten of te gaan sporten.

Nachtrust

Slaap voldoende. Een slechte nachtrust doet meer kwaad dan goed aan je gezondheid.

Bloeddruk meten

Leer zelf je bloeddruk meten, zodat je aan de alarmbel kunt trekken wanneer je regelmatig boven de aanbevolen waarden zit. Een hoge bloeddruk kun je met medicatie goed onder controle houden.

Controle

Laat je regelmatig controleren, zeker wanneer hart- en vaatziekten in de familie zitten. Als een naaste verwant een hartinfarct of hersentrombose heeft gehad, besef dan dat je extra risico loopt.

Focus op je gewicht

Probeer je gewicht op peil te houden. Houd daarbij vooral je BMI én je buikomtrek in de gaten.

Week van het hart!

Van 23 tot 29 september 2019 organiseert de Belgische Cardiologische Liga de Week van het Hart, een nationale sensibiliseringsactie rond preventie van hart- en vaatziekten bij het grote publiek. Tijdens deze belangrijke week gaan in heel België verschillende sensibiliseringsacties door in de hartrevalidatiecentra. Om meer te weten over de geplande activiteiten, surf naar www.liguecardioliga.be.

Deze 40ste editie staat in het teken van de gevaren van suiker voor ons hart. De campagne richt zich tot jongvolwassenen en focust op de motivatie om zorg te dragen voor je hart en bloedvaten. De focus daarbij ligt vooral op een vermindering van de suikerconsumptie.

Bron: Libelle 05/2017

Las je deze nieuwe artikels al?

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)